ضرورت تخصیص یارانه‌ برای گسترش تحقیقات در زمینه تولید پادزهر

به گزارش سیناپرس، ناصر محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا،بااشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط‌زیست در راستای حفاظت از نسل جانوران سمی، اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همه آحاد جامعه است و بر اساس این تفاهم‌نامه، برنامه سم‌گیری مار در محل و رهاسازی در طبیعت از 10 سال گذشته توسط موسسه رازی اجرا شده است.

وی افزود: طبق این تفاهم‌نامه، موسسه رازی میزان نیاز کشور برای تولید پادزهر را از وزارت بهداشت دریافت می‌کند و پس از برآورد مقدار سم و تعداد جانوران مورد نیاز، سم‌گیران این موسسه به مناطق مختلف کشور مراجعه کرده و نسبت به سم‌گیری از مارها در محل اقدام می‌کنند.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی خاطرنشان‌کرد: فرآیند تولید پادزهر بسیار پیچیده و طولانی بوده و حدود یک سال به طول می‌انجامد.

وی توضیح داد: صنعت تولید پادزهر در کشور سابقه‌ای طولانی دارد و موسسه رازی طی برنامه‌ای بشردوستانه دانش این صنعت را به کشورهایی نظیر هندوستان و تونس نیز منتقل کرده است.

محمدپور با اشاره به برخی محدودیت‌های این صنعت‌، گفت: هزینه‌بر بودن تحقیقات و فرآیند تولید در این زمینه از محدودیت‌های موجود در این صنعت است.

وی تصریح کرد: علی‌رغم بالا بودن هزینه تمام‌شده پادزهر، محصول نهایی زیر قیمت در اختیار مصدومین گزیده‌شده قرار می‌گیرد، به همین دلیل لازم است برای گسترده‌تر شدن فعالیت‌های تحقیقاتی، یارانه‌های خاصی برای موسسه در این زمینه در نظر گرفته شود.

محمدپور در ادامه به لزوم هماهنگی و مشارکت موسسه رازی با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره‌ و تصریح کرد: استحصال فرآورده‌های جدید از سموم، زمانی که به مرحله مطالعات بالینی می‌رسند به تاییدیه‌های مطالعات بالینی و مجوزهای اخلاق پزشکی احتیاج دارند، در این راستا نیاز است کارگروه‌هایی تشکیل شود تا با در نظر گرفتن مساعدت‌های لازم، راحت‌تر مسیر مطالعات بالینی طی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا