ساخت گاز نوشابه با گازوییل

محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران گفته است، تنها تفاوت انواع نوشابه‌های گازدار در مواد رنگی به کار رفته در آن‌هاست و مقدار آب، شکر، اسید، اسانس، گاز و مواد نگهدارنده آن‌ها تقریباً یکسان است.

 

او در توضیح علت شفافیت نوشابه‌های سفید و ارتباط آن با افزودنی‌های خاص می‌گوید؛ آب مورد استفاده برای ساخت تمامی نوشابه‌ها چندین بار تصفیه می‌شود، به همین دلیل نوشابه‌های سفید بدون هیچ گونه رسوب و کدورتی هستند، این نکته در مورد نوشابه‌های رنگی هم وجود دارد اما به دلیل استفاده از رنگ در آنها دیده نمی‌شود. بنابراین، مصرف نوشابه‌های سفید در اولویت قرار دارند و از بین نوشابه‌های حاوی مواد افزودنی رنگی، نوشابه­های نارنجی بهتر از نوشابه‌های سیاه هستند.

او همچنین درباره اعتیاد­­­آور بودن نوشابه‌های سیاه گفت؛ در نوشابه های سیاه غیر الکلی پودر دانه های گیاه «کولا» به کار می‌رود که حاوی کافئین،­ تئوبرومین و درصدی تانن است و رنگ قرمز قهوه ای دارد. کافئین ماده ای محرک است و باعث رفع خستگی می‌­شود اما به دلیل میزان بسیار کم آن در نوشابه های سیاه، خاصیت اعتیادآوری آن بسیار ضعیف است به‌طوری که کافئین موجود در یک لیوان نوشابه سیاه کمتر از قهوه و تقریباً برابر با یک لیوان چای غلیظ است.

 

محمد حسین عزیزی درباره به کارگیری گازوئیل در تهیه گاز نوشابه توضیح داد: برای تهیه گاز کربنیک نوشابه از هر سوخت فسیلی می‌توان استفاده کرد که یکی از راه­های آن سوزاندن گازوئیل است. دود ناخالص حاصل از سوزاندن گازوئیل را که حاوی گاز کربنیک و گازهای زائد است درون محلول‌های تصفیه ‌کننده مختلفی هدایت می‌‌کنند تا مواد زائد آن جدا شود و در آخر گاز کربنیک بی بو و بی رنگ را با فشار مشخصی وارد کپسول کرده و برای تولید نوشابه استفاده می‌کنند.

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا