همکاری هند و مصر برای ایجاد تحول در آموزش عالی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، این برنامه قوت بخشیدن همکاری‌های علمی، آکادمیک و فرهنگی میان دانشگاه‌های دو کشور همراه با تبادل دانش و تمرین بهترین روش‌های آموزش، تحقیقات و مدیریت را هدف قرار داده است.

این برنامه حاصل یک کنفرانس راجع به گفتمان پایدار و توسعه دادن آموزش عالی در هند و مصر است که در شهر بن یوسف مصر در ۸ مه برگزار شد. این کنفرانس قسمتی از برنامه‌های جامع و گسترده دولت هند برای همکاری در زمینه آموزش عالی با ۲۲ کشور جهان عرب بود که در اولین ملاقات وزیران عربی و هندی که در سال ۲۰۱۶ در بحرین برگزار شد، اعلام شد.

برنامه همکاری هند و مصر موظف به شناسایی اولویت‌های زمینه‌های همکاری مخصوصا در بخش‌های مدرن‌سازی برنامه‌های درسی، اصلاح روش آموزش برای بهبود استخدام افراد تحصیلکرده، بهبود روابط میان دانشگاه‌ها و صنایع و برنامه‌ریزی برای مواجهه درست با رشد فوق‌العاده دانش، است.

طی این توافق کرسی‌های دانشگاهی در تعدادی از دانشگاه‌های منتخب عربی و هندی ایجاد خواهد شد. این کرسی‌ها در پی ایجاد اولین کرسی پروفسوری هندی که سال گذشته در شورای روابط فرهنگی هند و جهان عرب در دانشگاه عین‌الشمس مصر به منظور افزایش آگاهی نسبت به پیشرفت فناوری در هند و ترویج تغییرات آموزشی برگزار شد، ایجاد می‌شوند.

این توافق همچنین شامل ایجاد یک مخزن اطلاعاتی از تمام جنبه‌های آموزش عالی در هند و مصر به همراه تشویق موسسات و دانشگاهها به همکاری مشترک در ارائه و انجام تحقیقات در رشته‌های مختلفی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت و مهندسی در کنار آموزش فنی‌وحرفه‌ای و ایجاد کارگاه‌های آموزشی مشترک میان هند و مصر است.

موسسات آموزش عالی هند و مصر همچنین در زمینه تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی براساس مدل هندی همکاری خواهند داشت. هند اقدام به ساخت یک شهرک پزشکی در شرق قاهره خواهد کرد. این شهرک پزشکی از نظر اندازه سه برابر بیمارستان "کسر العین" قاهره که یکی از بزرگترین بیمارستان‌های تحقیقاتی و آموزشی است، خواهد بود. این شهرک پزشکی شامل یک دانشکده، یک موسسه پرستاری و شش بیمارستان خواهد بود.

دولت هند در نظر دارد یک دانشگاه هندی نیز در قاهره تاسیس کند که به طور تخصصی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را ارائه و تدریس کند. این دانشگاه اولین شعبه از دانشگاه‌های هند در شمال آفریقا و پنجمین شعبه در کل آفریقا خواهد بود.

سمیر الخلاف عبدالعال پروفسور مرکز پژوهش‌های ملی در قاهره می‌گوید این برنامه یک توافق برد- برد است که به مصر کمک می‌کند تا کیفیت زیرساخت‌های آموزش عالی و دانش و نیروهای متخصص متحول کند و ارتقا دهد. هند نیز ضمن تحکیم و تعمیق روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با سراسر آفریقا، صاحب یک قدرت اقتصادی جدید خواهد شد.

از دیگر طرح‌های هند در آفریقا می‌توان به تاسیس یک مرکز عالی فناوری اطلاعات در قدیمی‌ترین دانشگاه مصر، دانشگاه الازهر اشاره کرد.

هند از تخصیص ۱۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان مصری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه نهدا در بن یوسف مصر در رشته‌های مختلف خبر داد. اکنون صدها دانشجوی مصری تحت پوشش بورسیه تحصیلی دولت هند هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا