فراری‌دادن مغزها، سرقت نامشروع غربی‌ها

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی امروز در  پنجمین جشنواره فرهیختگان با بیان اینکه کشور ما کشور علم است، اظهار کرد: کشور ما در سخت‌ترین شرایط به علم توجه داشته است، از طرفی مبانی اسلام علم است.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد افزود: اولین مدارس و دانشگاه‌ها مساجد بودند. آنجا که جای عبادت بوده، جای تعلم و علم هم بوده است.

وی ادامه داد: اسلام مردم را به دانایی و پرسش و تجسس و تحقیق دعوت می‌کند.

ولایتی با بیان اینکه امروز ما صندلی داریم، ولی داوطلب نداریم، گفت: زمانی از هر 10 نفری که برای آموزش عالی شرکت می‌کردند، یک نفر پذیرفته می‌شد اما امروزه هر کسی بخواهد در بخشی از آموزش عالی برای علم‌آموزی حضور داشته باشد، مانعی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد در کمیت، پیشرفت داشته است و باید به کیفیت توجه شود؛ البته اگر سخن از کیفیت به میان می‌آوریم، به معنای زدودن کمیت نیست چرا که نمی‌توان اقیانوسی را به عمق یک سانتیمتر تصور کرد؛ کمیت و کیفیت هر دو مورد نیاز دانشگاه هستند.

ولایتی با بیان اینکه ما چند توقع ملی داریم که آرزوی همه ماست، افزود: جلوگیری از فرار نخبگان از جمله مهم‌ترین این توقعات است. در واقع می‌توان گفت که سرقت نامشروع و به ظاهر مشروع غربی‌ها فراری دادن مغزها است، همه ما نگرانیم.

وی ادامه داد: برخی از کشورها با ما دشمنی هم دارند، همچون کانادا که بدون اینکه اتفاقی هم بیفتد سفارت خود را بست و بیشترین فشار را به ایرانیان وارد و بیشترین تلاش را برای جذب نخبگان اعمال کرد.

وی تاکید کرد: برای سال 96 پیشنهاد شد که جذب مغزها در داخل کشور انجام شود. بخشی از بودجه امسال صرف این کار می‌شود. از سرپرست و معاونت فناوری دانشگاه می‌خواهم که هر چه زودتر برنامه علمی جذب نخبگان و در درجه اول دانشجویان دانشگاه آزاد را ارائه دهند.

 وی با اشاره به اهداف جذب نخبگان گفت: جلوگیری از خالی شدن کشور از مغزهای مستعد و ترمیم آینده آموزش و پژوهش کشور از مهم‌ترین اهداف جذب نخبگان است.

ولایتی، کاهش شهریه و فراهم کردن مسکن برای دانشجویان جهت تحصیل آسوده را ضروری عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت والای پژوهش نیز اظهار کرد: علم پژوهش‌محور و پژوهش نیازمحور از مهم‌ترین نکات مورد توجه دانشگاه است. از طرفی دستگاه‌های صنعتی باید با استفاده از علوم و تحقیقات نیازها را برطرف کنند.

بستن واحدها به دلیل زیان‌ده بودن پاک کردن صورت مساله است

ولایتی ضرردهی واحدهای دانشگاه آزاد را مورد اشاره قرار داد و افزود: هر استان و منطقه‌ای باید نیازهای منطقه خود را برطرف کند و نیاز نباشد که از سوی مرکز تمام نیازها برطرف شود. البته بابت این مساله امتیازاتی نیز به واحدها اعطا می‌شود.

وی بستن واحدها را به دلیل زیان‌ده بودن، پاک کردن صورت مساله عنوان و تاکید کرد: از طرفی باید آمایش سرزمینی آموزش عالی دانشگاه آزاد را بالفعل کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا