پرواز آزمایشی بزرگترین ماشین پرنده جهان

ماشین پرنده غول پیکری با نام  Airlander 10 که از آن به عنوان بزرگترین شی پرنده جهان یاد می شود؛ موفق به پشت سر گذاشتن پرواز آزمایشی شده و ایده استفاده تجاری از این وسیله حمل و نقل هوائی را یک گام دیگر به واقعیت نزدیک کرد. محفظه بزرگ بالون مانند این ماشین پرنده با هلیوم پر شده و به پرواز درآمد.

اگرچه ظاهر این ماشین پرنده بسیار شبیه به بالون است اما در فناوری ساخت Airlander 10 از تکنولوژی های مورد استفاده در هواپیما، بالگرد و فضاپیما استفاده شده است. بر اساس اعلام شرکت Hybrid Air Vehicles که عملیات طراحی و ساخت این فناوری را بر عهده داشته است، این ماشین پرنده قابلیت پرواز در ارتفاع 6 هزار و 100 متری را داشته و می تواند به مدت 5 شبانه روز به پرواز خود ادامه دهد.

لازم به توضیح است که اگرچه ظاهر این ماشین پرنده بسیار شبیه به بالون است اما در فناوری ساخت Airlander 10 از تکنولوژی های مورد استفاده در هواپیما، بالگرد و فضاپیما استفاده شده است. بر اساس اعلام شرکت Hybrid Air Vehicles که عملیات طراحی و ساخت این فناوری را بر عهده داشته است، این ماشین پرنده قابلیت پرواز در ارتفاع 6 هزار و 100 متری را داشته و می تواند به مدت 5 شبانه روز به پرواز خود ادامه دهد. این ماشین پرنده دارای 92 متر طول است که در حال حاضر از آن به عنوان بزرگترین شی پرنده جهان یاد می شود که اخیرا به پرواز درآمده است. بر این اساس، عملیات آزمایشی فوق با هدف بهبود ساختار و فناوری  فرود؛ ساختار هدایت و کنترل و برخی دیگر از ویژگی های فنی به مدت 180 دقیقه انجام شده است.

گفتنی است عملیات فوق، سومین پرواز آزمایشی  Airlander 1 محسوب می شود. نمونه آزمایشی نخستین آن با عنوان HAV-304 در سال 2012 و در قالب بخشی از پروژه ارتش ایالات متحده آمریکا انجام شده بود. در ماه آگوست سال 2016 میلادی؛ طراحی ماشین پرنده فوق مورد اصلاح و تغییر قرار گرفته و  با عنوان Airlander 10 معرفی شد. در این زمان نیز یک پرواز آزمایشی توسط تیم سازنده آن در منطقه کاردینگتون انگلستان انجام شد.

از جمله مهمترین مواردی که در آخرین عملیات پرواز آزمایشی Airlander 10 مورد توجه قرار داشت، بررسی موارد امنیتی در حین پرواز، چگونگی تیک آف و آغاز پرواز؛ عملیات و نحوه فرود، بررسی میزان مسافت مورد نیاز برای این عملیات و ارتفاع و مشخصات فنی پرواز اعلام شده است. در این آزمایش از سیستم  فرود کمکی موسوم به Auxiliary Landing System (ALS) نیز استفاده شد.

در همین رابطه دیو بورنز مدیر عملیات آزمایشی Airlander 10 اعلام کرد که عملیات پرواز فوق کاملا موفقیت آمیز و بر اساس برنامه پیش رفته است. تیم سازنده این ماشین پرنده از نتایج آنالیز و تجزیه و تحلیل نحوه پرواز فوق کاملا راضی بود.

سازندگان این ماشین پرنده اعتقاد دارند می توان در آینده از آن برای انجام عملیات جستجو، نجات و کنترل و مواردی چون تصویربرداری، تامین امنیت و پژوهش های آکادمیک استفاده کرد.

در بیانیه منتشر شده از سوی شرکت سازنده این ماشین هوائی نیز عنوان شده است که امکان جا به جائی مسافر و حمل بار توسط این وسیله هیبریدی در فواصل دور وجود دارد.

 

منبع: livescience

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا