اروپا خاستگاه اجداد مشترک انسان و نخستینیان

تیمی از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی یک دانشمند اهل کشور بلغارستان با بررسی فسیل های کشف شده از گونه ای از نخستینیان در شرق اروپا؛ اعلام کردند که خاستگاه اجداد مشترک انسان و نخستینیان در آفریقا نبوده و احتمالا متعلق به شرق اروپا است. این نتیجه گیری در پی انجام پژوهش هایی در رابطه با فسیل های کشف شده در یونان و بلغارستان ارائه شده است که ادعا می کند نوعی انسان نمای ساکن این مناطق، جد مشترک انسان و نخستینیان به شمار می رود. البته با اعلام این موضوع، بسیاری از پژوهشگران با آن مخالفت کرده و آن را غیر متقاعد کننده دانستند.

بر اساس یافته های پیشین، حدود 12 میلیون سال پیش اقلیم قاره اروپا برای زندگی نخستینیان یک بهشت محسوب می شده است. این شرایط برای 2 میلیون سال ادامه داشته و در حدود 10 میلیون سال پیش شرایط آب و هوائی تغییر کرده و این موضوع سبب ناپدید شدن نخستینیان از اروپا شد. موارد فوق الذکر منجر به محدود شدن این جانوران در قاره آفریقا شده و در این برهه از تاریخ شاخه های گوریل، شامپانزه و انسان پدیدار شدند.

در سال 2012 میلادی پژوهشگری به نام نیکولای اسپاسوف از موزه تاریخ طبیعی شهر صوفیا پایتخت بلغارستان خبر از کشف بقایای فسیل شده دندان گونه ای از نخستینیان داد که 7 میلیون سال قدمت داشت. به گفته این پژوهشگر، نمونه فوق را می توان جوان ترین فسیل مربوط به نخستینیان در قاره اروپا محسوب کرد.

در ادامه این تحقیقات، اسپاسوف با همکاری محققینی مانند مادلاین بوهم از دانشگاه توبینگن در کشور آلمان و دیوید بیگان از دانشگاه تورنتو کشور کانادا به بررسی بیشتر این فسیل پرداخته و اعلام کردند این دندان ها به گونه ای از نخستینیان با نام Graecopithecus  تعلق دارد که تا مدت زمانی طولانی پس از ناپدید شدن سایر نخستینیان در قاره اروپا، در این سرزمین زندگی کرده است. به باور اعضای این تیم تحقیقاتی،  Graecopithecus   را نمی توان در زمره نخستینیان عادی محسوب کرد زیرا وی دارای ویژگی های انسان نما ها بوده است. علاوه بر مورد فوق ، یک نمونه فسیل دیگر از این موجود نیز در سال 1944 میلادی در شهر اتن کشف شده بود که این کشف در پی اقدامات نیروهای آلمان نازی جهت حفر پناهگاه صورت گرفت.

لازم به توضیح است که با توجه به کشف شدن تنها دو نمونه فسیل متعلق به Graecopithecus  باید اذعان داشت که شواهد و اطلاعات مرتبط با این موجود بسیار ناقص و محدود است. نمونه کشف شده فسیل شهر آتن با نام El Graeco شهرت دارد و اسپاسوف و سایر همکارانش برای مطالعه این فسیل از فناوری میکرو سی تی اسکن استفاده کردند که بر اساس آن مشخص شد دندان های آسیاب کوچک این موجود به گونه ای غیرعادی با یکدیگر در آمیخته اند. این موضوع سبب شد تا اسپاسوف اعلام کند که ویژگی فوق الذکر متعلق به انسان نماها و شامپانزه ها است. در این فسیل ها همچنین دندان های نیش کوچکی نیز وجود دارد که از دیگر خصیصه های انسان نماها محسوب می شود. از سوی دیگر بر اساس مطالعات زمین شناسی انجام شده نیز، مشخص شد آب و هوا و اقلیم یونان و مناطق شرقی اروپا در آن زمان مشابه اقلیم ساوانا بود که محلی ایده آل برای پرورش انسان نما ها محسوب می شود.

نتایج آزمایش های تعیین قدمت انجام شده روی این فسیل ها نیز نشان می دهد که قدمت آن به فاصله 7 میلیون و 180 هزار سال تا 7 میلیون و 250 هزار سال پیش بازمی گردد که به نسبت نمونه های آفریقایی قدیمی تر است. در خاتمه باید تاکید کرد که این یافته ها هنوز به اندازه ای کامل نیستند که بتوان بر اساس آن نظریات پیشین را نقض کرده و اسپاسوف در این رابطه اعلام کرد که ما باید به مطالعه بیشتر و تلاش برای کشف شواهدی قوی تر ادامه دهیم.

منبع: newscientist