بهبود دسترسی جهانی به مراقبت های بهداشتی

یک تیم بین المللی از محققان، میزان دسترسی شهروندان به مراقبت های بهداشتی با کیفیت را از طریق تجزیه و تحلیل نرخ مرگ و میر ناشی از 32 بیماری و آسیب که در شرایط دریافت مراقبت های پزشکی موثر، به طور معمول مرگبار نیستند، مورد ارزیابی قرار دادند.

این داده ها به صورت عددی در مقیاس 0 تا 100 و با عنوان شاخص کیفیت و دسترسی به مراقبت های بهداشتی (Healthcare Access and Quality Index) برای 195 کشور و منطقه اعلام شد. شاخص HAQ به صورت رنگی بر روی نقشه جهان مشخص شده است.

شاخص کیفیت و دسترسی به مراقبت های بهداشتی (HAQ) در سال 1990

کشورهایی که بالاترین نمرات را در سال 2015 کسب کردند شامل کانادا، استرالیا، ژاپن، بخشی های زیادی از اروپا هستند و برخی از کشورهای آفریقایی، هند، پاکستان، افغانستان و پاپوآ گینه نو کمترین نمرات را به خود اختصاص دادند.

کشورهایی که با بیشترین میزان پیشرفت از سال 1990 مواجه شدند نیز شامل کره جنوبی، پرو و چین هستند.

شاخص کیفیت و دسترسی به مراقبت های بهداشتی (HAQ) در سال 2015

شکاف رو به گسترش میان کشورها با بالاترین و پایین ترین نمرات نشان می دهد که نابرابری (در دسترسی به) مراقبت های بهداشتی با توجه به موقعیت جغرافیایی درحال افزایش است.

شکاف میان کشورها با بالاترین و پایین ترین نمرات کیفیت و دسترسی به مراقبت های بهداشتی در مقیاس 0 تا 100 در سال 1990 میلادی 61.6 بوده است که این شکاف در سال 2015 به عدد 66 رسید.

نتایج این گزارش به صورت آنلاین در لانست (Lancet) منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencenews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا