توسعه گردشگری مطالبه اجتماعی است

 ناصر مقدسی روز دوشنبه در مراسم روز جهانی تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشور پتانسیل خوبی برای دست یافتن به گردشگری پایدار دارد بنابراین برای فراهم کردن الزامات آن باید سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگل ها مراتع و آبخیزداری و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
وی با بیان اینکه امسال روز جهانی تنوع زیستی پیوند میان تنوع زیستی و گردشگری را مطرح کرده است گفت: در اهداف توسعه پایدار به دعوت از کشورها برای تنظیم سیاست ها تاکید شده است همچنین در بندهای هشت، 12 و 14 اجرای برنامه هایی برای توریسم پایدار، پایش کارایی اکوتوریسم و بهره برداری خردمندانه از اقیانوس ها، دریاها و اکوسیستم ها مطرح شده است.
وی اظهار کرد: گردشگری پایدار صنعت روبه رشد جهانی است و در برنامه ششم توسعه و برنامه کلان کشور نیز جایگاه ویژه و بارزی دارد.
مقدسی گفت: گردشگری پایدار نقطه مقابل گردشگری سنتی است، البته نقطه مقابل هر دو گردشگری منفی است که به تدریج روش های اعتدال و سازگاری با طبیعت جایگزین آن شد.
قائم مقام سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری افزود: وضعیت تنوع زیستی در جهان مناسب نیست ، 12 درصد پرندگان، 25 درصد پستانداران و 30 درصد خزندگان در معرض انقراض هستند، همچنین سالانه حدود پنج میلیون هکتار از جنگل های دنیا که به عنوان ذخایر ژنتیک مطرح هستند، از دست می رود در حالی که یک ثروت جهانی هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع حفظ تنوع زیستی، کنوانسیون تنوع زیستی دستورالعمل راهنمای پیوند تنوع زیستی و گردشگری پایدار را تهیه کرده است.
مقدسی به اهمیت حفاظت از جنگل های کشور اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه جنگل های هیرکانی وارد فاز جدیدی از مدیریت پایدار می شوند، پیش از این هدف فقط بهره برداری از جنگل ها بود اما دولت یازدهم با راهبردی که در پیش گرفت قرار شد فعلا جنگل های هیرکانی به مدت طولانی استراحت کنند اما این به آن معنا نیست که دولتمردان هم استراحت کنند بلکه آنها باید در این مدت مشکلات جنگل را از بین ببرند.
وی تاکید کرد: در این راستا یکی از جایگزین های اقتصاد چوب در جنگل ها مساله توریسم و اکوتوریسم پایدار است که امیدواریم بتوانیم از جنگلداری کلاسیک عبور و به سمت جنگلداری پایدار حرکت کنیم.
مراسم روز جهانی تنوع زیستی امروز دوشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا