هفتمین همایش صنایع ساحلی و فراساحلی افتتاح شد

در ابتدای مراسم دکترمجید عباسپور، دبیر همایش ضمن ارائه توضیحاتی درباره این همایش با تاکید بر اقتصاد مقاومتی گفت: روند کار ما در اجرای صنایع در این زمینه همراه بودن با اقتصاد مقاومتی بوده؛ اقتصادی که مبتنی بر توسعه و استفاده از توانمندی های بومی و محلی است و می تواند آثار خوبی در این زمینه برای ما به همراه بیاورد.

وی در خصوص مشکلات این فعالیت ها گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اطلاعات در حوزه اقلیمی نیاز به شکل گیری فعالیت هایی در این زمینه داریم تا بتوانیم کیفیت کارهای خود را بهبود ببخشیم.

دکتر عباسپور بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را یکی از مشکلات دانست و گفت: تامین هزینه های مالی برای سرمایه گذاری مشکلات جدی در این زمینه است؛ یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه نیز عدم استفاده از حداکثر توان داخلی است که خود مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی در ادامه افزود: در حوزه صنایع ساحلی و فراساحلی نیازمند نگاه ملی هستیم تا بتوانیم فعالیتی جدی، همراه با رشد و توسعه به همراه داشته باشیم.

دکتر عباسپور همچنین نزدیک شدن دانشگاه و صنعت و معرفی شرکت های دانش بنیان در این حوزه را از عوامل کمکی در رشد و توسعه این صنایع دانست.

وی در پایان ساخت آزمایشگاه ملی هیدرولیک دریایی در سطح ملی در دانشگاه امام حسین (ع) را از رویدادهای خوب اتفاق افتاده در این زمینه دانست و آن را اتفاقی بزرگ در این صنعت دانست.

دکتر غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت نفت دیگر سخنرانان این مراسم بود.

دکتر منوچهری ضمن بزرگ شمردن قدم هایی که در دو دهه گدشته در صنعت ساحل و فراساحل برداشته شد رشد و توسعه آن در زمینه خدماتی و صنعتی به ویژه در جنوب را از مباحث مورد توجه در کشور دانست و گفت: امروزه با خدماتی که در بخش های ساحلی ارا‍‍ئه دادیم توانستیم شرایط زندگی ایده ال در این مناطق را فراهم کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت نفت در ادامه افزود: مبحث بعدی توسعه صنایع فراساحلی است؛ جدا از میادین دیگر ما هنوز پتانسیل اکتشافی بزرگی در این صنایع داریم، کارشناسان هم بر این باورند که یکی از بزرگترین پتانسیل ها در حوزه صنایع فراساحلی در دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد.

وی در ادامه افزود: اگر به جنوب کشور توجه کنیم هرکجا خشکی در کنار دریا وجود داشته، اکتشاف و توسعه نفت وگاز نیز وجود داشته؛ با توجه به رشد فعالیت های های این حوزه در 20 سال گذشته هنوز جای کار زیادی برای فعالیت در این حوزه وجود دارد و نقطه ضعف های زیادی وجود دارد که باید رفع بشود.

دکترمنوچهری ادامه داد: بالا بودن هزینه ها از مشکلات عمده ما در این زمینه است که رقمهای بالایی را به خود اختصاص می دهد که این اتفاق بیشتر به دلیل بهره وری پایین و طولانی شدن کارهاست که از عوامل افزایش دهنده هزینه ها هستند و نیازمند کار بر روی این زمینه است. البته تحریم ها نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده و ما را در این زمینه کاهش داده است.

وی ضعف های این صنعت را اینگونه عنوان کرد: در بخش طراحی در کارهای ما، بخش مهندسی بسیار ضعیف است و در این زمینه نیازمند نیروهای خارجی هستیم؛ مسئله دیگر طراحی فرآیندی سکوها به تناسب کیفیت است که تاکنون الگوگیری و تکرار گذشته بوده و ایده جدیدی در این زمینه دریافت نکردیم.

معاون مدیرعامل شرکت نفت در خصوص تجهیزات گفت: متاسفانه بخشی از تجهیزات ما با توجه به هزینه بالایی که برای آن ها صرف شده به علل مختلف بی مصرف هستند که در بخش خصوصی برای کاهش هزینه ها باید توجه ویژه ای به ساخت تجهیزات بشود؛ با توجه به پتانسیل های بسیار بالای ما در این زمینه، 75% تجهیزات و فعالیت های ما از خارج تامین می شود.

وی ادامه داد: باید به شکرت های داخلی اعتماد کرد و بین آنها تقسیم کار صورت گیرد تا در صورت آسیب دیدن یا کنار کشیدن یک بخش، آسیب جدی در آن زمینه نبینیم.

دکتر منوچهری همچنین گفت: در زمینه حفاری در خشکی و دریا نیز باید فعالیت های زیادی صورت گیرد که البته شرکت های خدمات حفاری در این زمینه فعالیت های خوبی داشتند.

وی افزود: بحث دیگر، سازماندهی و همکاری نیروهای داخلی با شرکت های خارجی است که باعث انتقال دانش و تکنولوژی و در نتیجه، رشد و توسعه نیروهای داخلی می شود.

وی همچنین ادامه داد: دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان باید در کنار نیروهای داخلی حضور داشته باشند تا بتوانند تکنولوژی را به نیروهای فعال در این حوزه انتقال دهند. انتظار داریم در قراردادهایی که بسته می شود شاهد رشد چشمگیری در این زمینه باشیم؛ این ادعا را داریم که 60 تا 70 درصد منابع را خودمان تامین می کنیم.

بحث آخری که دکتر منوچهری به آن پرداخت تعمیر و نگه داری تجهیزات بود که آن را نیازمند ورود بخش خصوصی دانست و ابراز امیدواری کرد از اینکه بتوانیم در این دوره وارد فاز جدیدی از ساخت و توسعه این صنایع بشویم

در انتها نیز دکتر منصور معظمی معاون وزیر صنعت و معدن و رییس سازمان گسترش و نوسازی توضیحات خود را در این باره ارائه داد؛ وی گفت: در صنعت نفت فرصت هایی را داریم که با فراهم شدن شرایط ما می توانیم قدم های بزرگی را در زمینه صنایع ساحلی و فراساحلی برداریم؛ اگر امروز در بعضی بخش ها بر این توانمندی رسیدیم به علت پذیرفتن برخی فعالیت ها از طرف شرکت نفت به شرکت های داخلی و اعتماد به آنان بوده که در نوع خود فرصتی طلایی و بی بدیل برای این شرکت ها محسوب می شود.

رییس سازمان گسترش و نوسازی بحث تامین منابع مالی را با مشکلات بزرگی همراه خواند و نیازمند تامین منابع مالی بزرگ دانست و گفت: طبق سند راهبردی ای که ما تا سال 1404 تهیه کردیم هزینه ای بالغ بر هزار میلیارد دلار برای گسترش و توسعه این صنایع نیاز داریم.

اگر بتوانیم با شبکه جهانی ارتباط برقرار کنیم شاهد پیشرفت های چشمگیری خواهیم بود زیرا بازار و تکنولوژی در اختیار ما قرار خواهد گرفت؛ در راستای این تفکر ما در سازمان گسترش و نوسازی، قراردادهایی با شرکت های خارجی در زمینه های مختلف داشتیم و قراردادهایی در زمینه های طراحی و ساخت کشتی و همچنین قراردادهایی در جهت تعمیر این صنایع خواهیم داشت.

وی در انتهای سخنرانی خود آمادگی وزارت صنایع و معادن را برای مشارکت در طرح های این صنایع اعلام کرد.

در حاشیه مراسم نیز نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت های مختلف فعال در این حوزه در حال برگزاری است.

 

گزارش: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا