چالش نوآوری ساخت کیسه‌ 'آفرزیس' برای جداسازی سلول‌ها برگزار می‌شود

به‌منظور جمع‌آوری سلول های بنیادی خون‌ساز از خون محیطی و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج اقدام به برگزاری چالش نوآوری ساخت کیسه‌ آفرزیس برای جداسازی سلول‌ها می‌کند. 
افرزیس از یک واژه یونانی به معنای خارج کردن، مشتق شده است، اما در اصطلاح پزشکی به جداسازی و تفکیک یک جزء از خون ( اعم از پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز یا گلبول سفید) از اجزای خون بیمار که شامل عوامل پاتولوژیک یا عوامل خاص بیماری‌زا( آنتی‌بادی‌ها، گلبول قرمز غیرطبیعی، کمپلکس ایمنی و گلبول سفید در بدخیمی‌ها) می‌شود و یا به اجزای خون یک اهداکننده سالم اطلاق می‌شود.
با توجه به اینکه درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مستلزم پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز است و همچنین با توجه به روند فزاینده پیوندها، نیاز به اهدای سلول‌های بنیادی در ایران و جهان رو به افزایش است.جمع‌آوری سلول های بنیادی خون‌ساز از خون محیطی با روش آفرزیس انجام می‌شود که در این روش، خون اهداکننده وارد دستگاه آفرزیس شده و پس از جداسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز، سایر اجزای خون مجدداً به بدن فرد اهداکننده فرستاده می‌شود. کلیه مراحل جداسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و کیسه‌های مورداستفاده در این روند، کاملاً استریل و یک‌بارمصرف هستند و هیچ‌گونه احتمال آلودگی یا عفونتی وجود ندارد.
یکی از چالش‌های بخش سلامت در پیوند سلول‌های بنیادی، تأمین هزینه‌های گزاف خرید کیسه‌های دستگاه آفرزیس است، بنابراین با توجه به روند روزافزون استفاده از آفرزیس در انواع بیماری‌ها، تقاضای فزاینده‌ای برای این کیسه‌ها در داخل کشور و همچنین کشورهای هم‌جوار و منطقه وجود دارد. بر این اساس ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی به دنبال روش‌های عملی برای «ساخت کیسه‌های آفرزیس برای جداسازی سلول‌ها» است. 
شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند می‌توانند در قالب انفرادی یا گروهی در این چالش شرکت کنند.

ملاحظات فنی چالش ساخت کیسه‌ آفرزیس برای جداسازی سلول‌های
کیسه ساخته‌شده باید در دستگاه‌های موجود که توسط چند شرکت وارد‌کننده تامین می‌شوند، کاربرد داشته باشد. معمولا دستگاه‌ها دارای بارکد خوانی هستند که تنها کیسه‌های ساخت همان شرکت و یا شرکت‌های تعریف‌شده برای دستگاه را مجاز می‌شمارد. از این‌رو کیسه باید طوری طراحی و ساخته شود که توسط این دستگاه‌ها شناخته شود.
کیسه ساخته‌شده ازنظر کیفیت نباید تاثیر مخربی روی سلول‌ها، میزان زنده مانی آن ها و شاخص‌های سطحی شان جهت انجام فرآیند لانه گزینی داشته باشد.
این چالش فناورانه در 4 محور اصلی 'طرح مفهومی، برگزاری کارگاه آموزشی تجاری‌سازی و برگزاری فن بازار و همچنین ساخت نمونه آزمایشگاهی' برگزار می‌شود.
با توجه به طرح‌های ارسالی شرکت کنندگان جهت حضور در این چالش فناورانه، طرح‌های برگزیده در تاریخ 10 تیرماه انتخاب می‌شوند و با پرداخت کمک‌هزینه ساخت نمونه آزمایشگاهی وارد مرحله دوم این چالش فناورانه خواهند شد و در 17 تیرماه سمینار و کارگاه آموزش تجاری‌سازی نیز برای شرکت‌کنندگان در این راستا برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا