شرط توسعه حمایت‌های معاونت علمی به همه استان‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه معاونت علمی 15 ستاد فناوری‌های راهبردی را که در ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور پیش‌بینی شده بود، ایجاد کرده است، افزود: تعدادی از این ستادها در سند ملی توسعه فناوری مربوط در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده‌اند.

وی اسناد راهبردی ستادهای توسعه فناوری نانو، زیست فناوری و علوم شناختی را از جمله اسنادی نام برد که در گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده بود، اظهار کرد: اخیرا سند توسعه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر مصوب شد.

وطنی با بیان اینکه سند ملی توسعه علوم و صنایع دریایی نیز به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراحل نهایی تصویب سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی و هویت ساز به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است که امیدواریم به زودی مصوب و ابلاغ شود.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اضافه کرد: علاوه بر آن اسناد «توسعه فناوری آب، خشکسالی و فرسایش و محیط زیست» و «توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته» در حال نهایی شدن است و در اولین نمایشگاه چاپگرهای سه‌بعدی رونمایی شد و به زودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارسال خواهد شد.

وی از نهایی شدن سند توسعه فناوری بهینه‌سازی انرژی خبر داد و گفت: سعی می‌شود این سند در موعد مقرر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

شرط گسترش چتر حمایتی معاونت علمی به سراسر کشور

وطنی ادامه داد: از طریق ستادهای فناوری تشکیل شده در معاونت علمی توانستیم اقدامات خوبی را برای توسعه فناوری در کل استان‌های کشور انجام دهیم؛ ولی با توجه به ظرفیت متفاوت استان‌ها در برخی از استان‌ها میزان حمایت‌های معاونت کمتر بوده است، از این رو طرحی را در این زمینه مطرح کردیم.

به گفته وی بر اساس این طرح حداقل 9 استانی که کمترین حمایت را از معاونت دریافت کرده‌اند، برای اینکه بتوانند از مزایا، امکانات و تسهیلات معاونت برخوردار شوند، برای آن استان‌ها علاوه بر طرح‌هایی که ستادهای توسعه راهبردی تعریف و اجرا می‌کنند، مقرر شد که برای این استان‌ها 9 طرح نیز تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه این تعداد تا 15 طرح نیز قابل افزایش است، خاطر نشان کرد: این استان‌ها در صورتی که یک طرح کلان فناوری پیشنهاد دهند، به شرطی که 50 درصد منابع مالی آن از طریق استان تامین شود، 50 درصد مابقی نیز از سوی معاونت علمی تامین منابع خواهد شد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کمی از استان‌ها طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه داده‌اند، ادامه داد: از جمله آن استان مازندران به عنوان اولین استان، طرح پیشنهادی خود را ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه این طرح کلان در زمینه توسعه فناوری تولید و تکثیر ماهیان قزل‌آلای عاری از بیماری است، گفت: این طرح در معاونت علمی تصویب شده است.

سرنوشت یک طرح زیست محیطی

وی با اشاره به ارائه طرح زباله‌سوزها، یادآور شد:، این طرح، مطرح شده؛ اما هنوز طرح آن در قالب طرح استانی وارد نشده است که امیدواریم از طریق ایجاد یک کنسرسیوم و انتقال فناوری و بومی‌سازی این فناوری و تولید انرژی از آن، در دستور کار معاونت علمی قرار گیرد.

وطنی ادامه داد: در سفری که معاون علمی و 40 شرکت دانش‌بنیان به کشور اتریش داشتند، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که امیدواریم هر چه زودتر مراحل انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی فناوری زباله‌سوز و تامین برق از زباله در کشور عملیاتی شود.

ایجاد اشتغال بر اساس مزیت‌های استانی

وطنی تاکید کرد: سعی ما بر این است که بر اساس آمایش استانی و با توجه به مزیت‌های نسبی و با هدف ایجاد اشتغال در استان‌ها، به جای استفاده از مواد خام اقدام به توسعه فناوری بر اساس مغز افزارهای (فارغ‌التحصیلان) استانی کنیم.

وی تعداد جمعیت دانشجویی کشور را بیش از 4 میلیون و 800 هزار نفر ذکر و اظهار کرد: سالانه بالغ بر یک میلیون آماده برای کار می‌شوند و برای این تعداد با شعار، نمی‌توان ایجاد اشتغال کرد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شغل‌های کارگری و کاذب نمی‌شود ایجاد کرد و باید متناسب با ظرفیت و توانمندی‌های آنها ایجاد شود، ادامه داد: بهترین نسخه برای عملیاتی کردن اقتصاد دانش‌بنیان، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است که بخش جدید و یا سرفصل جدیدی برای اقتصاد بدون اتکا به نفت با رویکرد تکیه بر نیروی انسانی دانش‌آموخته خواهد بود.

وطنی با تاکید بر تقویت و توسعه زیر ساخت‌های کشور از جمله IT  و ICT گفت: بر اساس آمارها حدود 50 درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در حال حاضر در این حوزه‌ها فعال هستند و بیشترین درآمدهای ملی و جهانی مربوط به این حوزه می‌شود.

به گفته وی، اقتصاد دانش‌بنیان فصل جدیدی از اقتصاد کشور است که فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌توانند در این حوزه وارد شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در شرکت‌های دانش‌بنیان افراد کمتر از 30 سال فعالیت دارند، یادآور شد: بر اساس آخرین آمارها تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تا 9 اردیبهشت ماه بالغ بر 3 هزار و 23 شرکت شده‌اند و این تعداد در سال 92 تعداد 2 شرکت دانش‌بنیان، در 93 تعداد 156 شرکت، در 94 حدود هزار و 614 شرکت بوده و در سال 95 نیز تعداد 2 هزار و 555 شرکت ایجاد شده بود.

وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور

معاون توسعه فناوری معاونت علمی، اضافه کرد: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای تعداد 588 شرکت فعال هستند که حدود 20 درصد کل شرکت‌ها و در حوزه سخت افزارهای رایانه‌ای، برق، قدرت، الکترونیک، کنترل و مخابرات تعداد 398 شرکت ایجاد شده که حدود 13.3 درصد کل را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی در حوزه محصولات پیشرفته 403 شرکت، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید آزمایشگاهی ساخت داخل 319 شرکت، فناوری زیستی تعداد 254 شرکت، مواد پیشرفته شامل پلیمرها، سرامیک‌ها و فلزات و کامپوزیت‌ها 188 شرکت، تجهیزات و مواد پیشرفته نفت،‌ گاز و پتروشیمی در حال حاضر 185 شرکت، هوافضا 162 شرکت، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی 134 شرکت، فناوری نانو 81 شرکت و انرژی‌های نو 66 شرکت تشکیل شده است.

وطنی ادامه داد: توزیع شرکت‌ها به گونه‌ای است که حدود 46.5 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تهران مستقر هستند.

وی سهم استان‌ها را از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان که بیش از 2 درصد است به این شرح بیان کرد:

بعد از تهران، استان اصفهان دارای 304 شرکت دانش‌بنیان (10 درصد شرکت‌ها)
خراسان رضوی 146 شرکت دانش‌بنیان (4.82 درصد شرکت‌ها)
فارس 98 شرکت (3.23 درصد)
آذربایجان شرقی 89 شرکت (2.94  درصد شرکت‌ها)
البرز 83 شرکت (2.74 درصد شرکت‌ها)
یزد 82 شرکت (2.57 درصد شرکت‌ها)
خوزستان 69 شرکت دانش‌بنیان (2.28 درصد شرکت‌ها)
خراسان جنوبی 40 شرکت دانش‌بنیان (1.32 درصد شرکت‌ها).

به گفته وی کمتر از 2 درصد و بیش از یک درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های مرکزی، سمنان، کرمانشاه، قم، کرمان،‌ همدان، گیلان، گلستان و خراسان جنوبی مستقر شده است.

وطنی خاطرنشان کرد: سایر استان‌های قزوین، کردستان، زنجان، هرمزگان، آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد کمتر از یک درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان را در خود مستقر کرده‌اند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه نباید نگاه کمَی به استان‌ها در این زمینه داشت، اظهار کرد: استانی که کمترین شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد، استان کهگیلویه و بویر احمد است؛ ولی این استان دو شرکت دانش‌بنیان مصوب دارد که یکی از آنها بزرگترین تولیدکننده مواد آرایشی و بهداشتی و صادرکننده محصولات به کشورهای مختلف است.

وطنی از آمادگی این معاونت برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در روستاهای کشور خبر داد و یادآور شد: درحال حاضر 882 فناوری توسط ستادهای فناوری‌های معاونت علمی به پایان رسیده است و بیش از 100 طرح کلان فناوری داریم که به اتمام رسیده است.

همکاری معاونت علمی با سازمان استاندارد

وطنی از توسعه همکاری معاونت علمی با سازمان استاندارد خبر داد و گفت: بر اساس موافقت‌نامه‌ای که میان سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی ریاست‌جمهوری با عنوان «گواهی خود اظهار» به امضا رسیده است، اگر شرکتی اعلام کند که محصولی با ویژگی‌های مشخصی تولید کرده است، حتی اگر استانداردها را دریافت نکرده باشد، این محصول در داخل کشور به عنوان یک کالای استاندارد معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی تاکید کرد: این موافقت‌نامه در راستای خدمات بهینه برای استاندارد محصولات دانش‌بنیان است و اگر خریدار و مشتری بخواهند اطمینان بیشتری از محصول به دست آورند، سازمان استاندارد برخی از آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی را به عنوان آزمایشگاه‌های امین خود معرفی کرده است و مشتریان محصولات دانش‌بنیان می‌توانند محصولات مورد نظر خود را به این آزمایشگاه‌ها برای بررسی ببیشتر ارجاع دهند.

توسعه سلول درمانی در کشور

معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری به برنامه‌های این معاونت در زمینه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: ما در کنار پژوهشگاه رویان، دومین مرکز سلول‌های بنیادی با عنوان «انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» را در حال راه‌اندازی داریم.

به گفته وی، این انستیتو با حمایت مالی معاونت علمی در تبریز راه‌اندازی شد.

وطنی دهه آینده را دهه تشکیل داروخانه داروهای غیر شیمیایی گیاهی و دهه‌های بعد را داروخانه‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی توصیف کرد و افزود: نسل آینده پزشکی، پزشکی بازساختی است؛ از این رو تا دهه 2030 بازاری بالغ بر 600 میلیارد دلار خواهیم داشت و ما اگر وارد آن نشویم، عقب می‌مانیم.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل صادرات

معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به حمایت‌های این معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ما برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل در روند صادرات، حدود 20 نوع خدمت متنوع را به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری ارائه می‌دهیم؛ از جمله ارائه خدمات استاندارد،‌ گواهینامه‌ها، مجوزهای بین‌المللی، مطالعات بازار و طراحی محصول که بیش از 40 شرکت خصوصی در این کریدور به شرکت‌های دانش‌بنیان در امر صادرات این خدمات ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 100 خدمت به 300 شرکت دانش‌بنیان در 2 سال قبل ارائه شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن 5 شرکت مدیریت صادرات را در معاونت برای حمایت از برون‌سپاری صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش هزینه‌ها و زمان تشکیل دادیم.

وطنی از ایجاد صندوق توسعه صادرات خبر داد و گفت: این صندوق را با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، ویژه صادرات محصولات دانش‌بنیان ایجاد کردیم که اعتبارات آن نیز از طریق این صندوق تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه معاونت علمی تسهیلاتی را جهت حضور در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد، یادآور شد: علاوه بر آن عرضه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی زمینه حضور محققان کشور را در جوامع علمی دنیا تسهیل می‌کند، به گونه‌ای که در تمام سفرهای اقتصادی وزارت امور خارجه، تیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای محصول هستند، حضور دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا