مسابقه روبات آبزیان برگزار می شود

به گزارش مهر، دکتر امیرحسین جاوید گفت: سطح علمی کشور از نظر تکنولوژی روباتیک و فناوری های دریایی در سطح بالایی قرار دارد که در صورت تلفیق این دو علم به دستاوردهای بزرگی دست خواهیم یافت.

دبیر اولین مسابقات ملی روبات آبزیان با بیان اینکه این مسابقات در دو محور طراحی و ساخت برگزار خواهد شد، تصریح کرد: بخش طراحی این مسابقات اواخر شهریور ماه جاری برگزار می شود. تیم هایی که موفق به کسب امتیازهای لازم در این مرحله شوند، به مسابقات بخش ساخت این رقابت ها که در اواخر اسفند ماه سال جاری در استخر مجتمع ورزشی فتح واحد علوم و تحقیقات برگزار خواهد شد، راه خواهند یافت.

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم و تحقیقات اضافه کرد: برگزاری مسابقات روبات آبزیان هوشمند با هدف آشنایی و یادگیری تیم های شرکت کننده نسبت به شناخت علوم حاکم بر روبات های زیر آبی و مکانیزم حرکت موجودات زنده دریایی و استفاده از سیستم های پیشرفته کنترلی جهت هدایت، مسریابی خودکار و تعیین مسیر بهینه در روبات های زیر آبی ساخته شده است.

جاوید از اختصاص جوایز ارزنده ای به تیم های برتر این مسابقات اشاره کرد و افزود : در این دوره از مسابقات، روبات آبزیان برتر براساس چندین آزمون از جمله: مصرف انرژی، توان حمل بار، مانورهایی در طول، عرض و عمق آب، کنترل روبات، هوشمندی آن، شناسایی موانع و موفقیت در اهداف از پیش تعیین شده با رأی و نظر هیات داوران انتخاب خواهند شد.

جاوید ادامه داد: با توجه به اینکه این مسابقات برای اولین بار برگزار می شود، به منظور بالابردن سطح کیفی آن، براساس تصمیم گیری هیأت سیاستگذاری، در خردادماه جاری کلاس های آموزشی ویژه ای برای متقاضیان شرکت در مسابقات در جهت آشنایی با ربات آبزیان برگزار خواهد شد.

به گفته وی ، اهداف و دستاوردهای مورد انتظار اولین دوره مسابقات روبات آبزیان هوشمند در بخش ساخت مدل شامل ساخت روبات آبزی با ابعاد و مکانیزم حرکت بهینه بدنه و اندام های حرکتی، شبیه‌سازی حرکت آبزی بر روی روبات ساخته شده، مدیریت انرژی مصرفی روبات آبزی، استفاده از سیستم های پیشرفته پردازش تصویر جهت کنترل موقعیت و حرکت روبات و استفاده از مواد مختلف در بدنه و پوشش خارجی روبات با هدف کاهش درگ و آب بندی بهینه است.

جاوید نهادینه کردن دانش و فناوری طراحی و ساخت روبات آبزیان هوشمند در کشور، آشنایی عملی و تمرین مهارت های گروهی در قالب تیم های شرکت کننده و فعال نمودن استعدادهای نهان در زمینه روبات آبزیان هوشمند از جمله اهداف کلی این مسابقات دانست و تصریح کرد : تقویت ارتباط هدفمند میان سازمان های مرتبط با دریا و دانشگاه ها، ایجاد فضای مناسب برای بروز خلاقیت، نوآوری، ایده های نو در زمینه روبات آبزیان هوشمند، ایجاد روحیه همکاری، نوآوری و هماهنگی در تیم های دانشجویی، مطرح نمودن نیازمندی های مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی در راستای روبات آبزیان هوشمند و تبیین اهمیت مستندسازی و رعایت اصول طراحی از دیگر اهداف قابل پیگیری برای برگزاری این مسابقات است.

دبیر اولین مسابقات ملی روبات آبزیان با بیان اینکه مهلت ثبت نام شرکت در این مسابقات تا ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری است، افزود: علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت اینترنتی مسابقات به آدرس http://ncar.srbiau.ac.ir مراجعه کنند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا