تولید 382 ماده اولیه و 885 داروی سنتی در کشور

به گزارش سیناپرس له نقل از ایسنا، روح الله استیری در نشست مشترک فعالان حوزه داروهای گیاهی و طب سنتی و هیاتی از کشور چین با بیان اینکه یکی از اهداف بخش بین‌الملل معاونت علمی کمک به توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور داخلی است، افزود: بر این اساس در سه سال اخیر همکاری با کشور چین در حوزه علم و فناوری شدت گرفته و در این راستا نیز یادداشت تفاهمی در سطح عالی بین معاونت علمی و آکادمی علوم چین منعقد و اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه برای توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه، وابسته فناوری در پکن مستقر شده است، یادآور شد: با توجه به برنامه کشور چین برای جاده ابریشم و این مساله که ایران نیز در مسیر این جاده قرار دارد، همکاری‌های خوبی نیز در این زمینه آغاز شده که در حال پیشرفت است. همچنین معاونت علمی تسهیل کننده فعالیت و همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه داروهای گیاهی و طب ستنی با شرکت‌های چینی است و از این همکاری حمایت می‌کند.

در این نشست همچنین وانگ یینگ، رئیس اتحادیه داروهای سنتی چین با بیان اینکه برای اولین بار هیاتی متشکل از 19 نفر از مدیران شرکت‌های مختلف چینی در این سفر وی را همراهی می‌کنند، اظهار کرد: بزرگترین اجلاس در حوزه سیاستگذاری برای «یک کمربند، یک راه» در چین در حال برگزاری است که نمایندگان مختلف کشورها در آن حضور داشته و رییس جمهوری چین در این اجلاس چشم انداز و اهداف این برنامه را بیان کرد. در حقیقت این برنامه راهی برای نوآوری و به اشتراک گذاشتن منابع کشورها است.

وی ادامه داد: به عنوان رئیس اتحادیه داروهای سنتی چین امیدوارم نقش کوچکی در راستای انجام برنامه‌های «یک کمربند، یک راه» داشته باشیم و در سفر به ایران و جلسات مختلفی که با فعالان این حوزه برگزار می‌شود، بستری برای همکاری شرکت‌های ایرانی و چینی فراهم شده و به اهداف یکسانی برای ایجاد بازار مشترک برسند.

وانگ یینگ دو کشور ایران و چین را دارای تمدنی کهن دانست و گفت: در سال‌های اخیر در حوزه اقتصادی گردش مالی خوبی بین دو کشور ایجاد شده و با گذشت زمان نیز در حال افزایش است. بر اساس اطلاعات، ایران 7 هزار و 500 گونه گیاه دارویی دارد که 1800 نوع از آنها مصارف خانگی دارند که می‌توان در این زمینه زعفران ایران را نام برد که جنبه دارویی و گیاهی دارد. در این جلسات در نظر داریم به اهداف مشترکی در حوزه گیاهان دارویی و ایجاد بازار جهانی برسیم.

مهشید حائری‌زاده، معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه این جلسه گفت: برگزاری چنین جلساتی بستر ارتباطات بین دو کشور را فراهم کرده و با توجه به مشترکات دو کشور در حوزه گیاهان داروی این نشست‌ها کمک بزرگی به توسعه گیاهان دارویی خواهد کرد.

وی افزود: در ایران 11 موقعیت آب و هوایی از اقلیم‌های مختلف دنیا وجود دارد و 8 هزار گونه گیاهی نیز در کشور وجود دارد و بیش از 4 هزار گونه از این گیاهان دارویی است.

به گفته حائری‌زاده، دلیل اینکه به پوشش گیاهی کشور «طلای سبز» می‌گویند، این است که تنوع اکوسیستم و آب و هوایی در کشور، بستر مناسبی برای رشد 8 هزار گونه گیاهی فراهم کرده است.

وی یادآور شد: تمدن قدیمی و فرهنگ ایرانی نیز زمینه استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده‌های سنتی را در کشور ایجاد کرده و به همین دلیل زمینه مناسبی برای رشد گیاهان دارویی در کشور فراهم شده است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت تصریح کرد: تولیدکننده‌ها و سازندگان فرآورده‌های سنتی و گیاهان دارویی ایران به فکر کسب بازارهای جهانی و صادرات محصولات خود هستند، به همین دلیل قصد توسعه بازار خود را دارند.

حائری‌زاده در ادامه اظهار کرد: ایران یکی از عمده‌ترین صادرکنندگان زعفران، کتیرا، شیرین‌بیان و زیره است و در این حوزه رشد قابل قبولی داشته است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت همچنین با اشاره به تعداد فرآورده‌های طبیعی موجود در کشور، اظهار کرد: 2 هزار و 66 فرآورده طبیعی، 382 ماده اولیه، 885 داروی سنتی و 211 فرآورده دارویی در کشور تولید می‌شود.

حائری‌زاده گفت: WHO Drug Dictionary یکی از بزرگترین مراجع و مراکز اطلاعات فرآورده‌های دارویی دنیا است که ایران نیز داروهای گیاهی خود را در این لیست ثبت کرده است.

وی ادامه داد: فهرست داروهای گیاهی و سنتی ایران در WHO Drug Dictionary به ثبت رسیده است که این کار چند مزیت از قبیل امکان تشخیص داروهای گیاهی مشابه در سراسر دنیا، امکان دسترسی به فهرست داروهای گیاهی سایر کشورها، امکان پیگیری گزارشات ABI از مصرف‌کنندگان داروهای گیاهی ایرانی در سراسر دنیا و امکان مطالعات مقایسه‌ای در این زمینه دارد.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت تصریح کرد: اطلاعات ثبت شده در WHO Drug Dictionary در اختیار شرکت‌های تولیدکننده داروهای گیاهی، مراکز تحقیقاتی و دولت‌ها قرار می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا