روزی برای واکسنی که هنوز کشف نشده است

در تقویم، روزهای مختلفی به نام روز اچ آی وی / ایدز نامگذاری شده اند: 1 دسامبر روز جهانی ایدز، 18 سپتامبر روز آگاهی در مورد اچ آی وی / ایدز و سالمندی، 19 مه روز آگاهی در مورد اچ آی وی / ایدز آسیا- اقیانوسیه، 10 آوریل روز آگاهی در مورد اچ آی وی / ایدز جوانان و 10 مارس روز آگاهی در مورد اچ آی وی / ایدز زنان و دختران.

تاریخ 18 مه که با نام روز جهانی آگاهی در مورد واکسن ایدز (HIV/AIDS Vaccine Awareness Day) نیز شناخته می شود، در حقیقت، روزی برای تقدیر و حمایت از تلاش های هزاران دانشمند، متخصص، پزشک، کارشناس حوزه بهداشت و سلامت است که در حال تحقیق برای تولید یک واکسن بی خطر و موثر ایدز هستند.

در عین حال، نامگذاری این روز، تأکید مجددی بر لزوم سرعت بخشیدن به تلاش ها و افزایش سرمایه گذاری در سطح جهان برای تولید واکسن موثر ایدز است.

(تصویر: aids.gov)

چرا به واکسن اچ آی وی / ایدز نیاز داریم؟

امروزه تعداد مبتلایان به عفونت اچ آی وی بیش از هر زمان دیگری به درمان های موثر و نجات بخش با داروهای اچ آی وی (درمان ضد رترو ویروس ART) دسترسی دارند.

باید توجه داشت که کنترل و پایان دادن به اچ آی وی/ ایدز در سطح جهان، به یک روش موثر و قدرتمند برای پیشگیری – درمان نیاز دارد که مقرون به صرفه بوده و براحتی در اختیار بیماران قرار بگیرد.

از لحاظ تاریخی، واکسن موثرترین روش برای پیشگیری و حتی ریشه کن کردن بیماری های عفونی محسوب می شوند. تولید واکسن موثر و مقرون به صرفه ای مانند آبله و فلج اطفال، می تواند زندگی میلیون ها نفر را نجات دهد.

(تصویر: timeslive)

تاریخچه تولید واکسن ایدز

نخستین آزمایش بالینی واکسن اچ آی وی سال 1987 در مرکز بالینی موسسه ملی بهداشت (NIH) در مریلند آمریکا انجام شد. اکنون 30 سال از این تلاش می گذرد و محققان در سراسر دنیا، همچنان به تحقیقات خود برای تولید یک واکسن موثر و بی خطر ایدز ادامه می دهند.

تحقیقات در زمینه اچ آی وی شامل تولید واکسن های پیشگیری و درمان (preventive and therapeutic vaccines) است: واکسن پیشگیری از اچ آی وی برای جلوگیری از عفونت اچ آی وی در افرادی که آلوده به این ویروس نیستند، در نظر گرفته شده است. واکسن درمان اچ آی وی، برای درمان افراد آلوده به ویروس اچ آی وی در نظر گرفته شده است. این واکسن می تواند جایگزین استفاده روزانه از داروهای اچ آی وی شده و از تبدیل شدن عفونت به بیماری ایدز پیشگیری کند.

(تصویر: aids.gov)

حقایقی در مورد واکسن اچ آی وی / ایدز

  • درحال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری و درمان اچ آی وی / ایدز وجود ندارد.
  • دانشمندان معتقدند که تولید واکسن ایمن و موثر اچ آی وی امکانپذیر بوده و درحال کار برای تولید آن هستند.
  • تولید یک واکسن موثر، ایمن و مقرون به صرفه برای پیشگیری از عفونت اچ آی وی، بهترین روش برای کنترل و پایان دادن به اپیدمی اچ آی وی در سطح جهان است.
  • در سال 2016 با حمایت موسسه ملی بهداشت (NIH) آمریکا، آزمایش بالینی واکسن آزمایشی HVTN 072 به منظور بررسی اثربخشی آن در پیشگیری از عفونت اچ آی وی در میان افراد بزرگسال در آفریقای جنوبی انجام شد.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: aidsinfo.nih.gov / aids.gov / sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا