تقویت مهارت های زبانی کودکان با کتاب خواندن

به گزارش سیناپرس از ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، محققان دانشکده پزشکی نیویورک در این مطالعه بیش از 250 جفت مادر و کودک را در یک دوره چهار ساله تحت نظر قرار دادند تا میزان درک لغات و نیز مهارت های کتاب خواندن آنها را مشاهده کنند.
آنها یافته های خود را با کمیت کتاب خواندن برای مثال میزان کتاب های موجود در خانه و روزهایی که در هفته صرف با هم کتاب خواندن می شد و نیز کیفیت کتاب خواندن مشترک مقایسه کردند.
کیفیت کتاب خواندن با پرسش سوال هایی از والدین در مورد اینکه آیا با کودکان خود در مورد کتابی که برای آنها خوانده اند، گفت و گو کرده اند و اینکه آیا کودک با تصاویر موجود در صفحات کتاب تعامل داشته است و برای شخصیت های داستان احساسات نشان داده است و نیز آیا داستان های خوانده شده مرتبط با سن کودک بوده است، ارزیابی شد.
محققان همچنین با در نظر گرفتن تفاوت های اجتماعی و اقتصادی متوجه شدند می توان کیفیت و کمیت کتاب خواندن در اوایل دوران کودکی، تقویت دامنه لغات کودک را در چهار سالگی پیش بینی کرد.
محققان خاطر نشان کردند که کیفیت کتاب خوان در اوایل دوران کودکی مهارت های قوی خواندن کودک را در سن پایین تر پیش بینی می کند و کیفیت و کمیت کتاب خواندن برای کودکان نوپا به شدت با مهارت های سوادی کودک مانند توانایی نوشتن نام در چهار سالگی ارتباط داشت.
محققان یافته های این مطالعه را مهیج عنوان کردند زیرا آنها نشان می دهند که کتاب خواندن برای کودکان کم سن و سال حتی اگر در اوایل دوران طفولیت آغاز شود، تاثیر مداومی بر زبان، سواد و مهارت های اولیه کتاب خواندن آنها دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا