پژوهشگران و متخصصان علوم پزشکی ناشناخته های چشم پزشکی را به چالش بکشند

به گزارش سیناپرس از ایرنا، پرفسور خدا دوست، چهارشنبه در حاشیه شانزدهمین کنفرانس بین المللی نفرولوژی ایران و سومین کنگره انجمن پیوند اعضا در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کشف هر کدام از این ناشناخته ها دریچه ای به جهان علم می گشاید و پژوهشگران و متخصصان باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.
وی ادامه داد: تولید علم در حوزه تخصص های علوم پزشکی پایانی ندارد از سوی دیگر با گسترش زندگی بشر و توسعه تمدن های بشری بیماری های نوظهور و جدید نیز پدید آمده است به همین سبب متخصصان و پژوهشگران جوان باید در این عرصه تلاش کنند که با شناخت بیماری های جدید بر آن چیره شوند و از آلام بشری در این عرصه بکاهند.
وی که از مشهورترین جراحان قرنیه جهان است، با بیان اینکه علم مختص نسلی خاص، ملتی خاص و یا فرهنگی خاص نیست، گفت: در آموزه های معنوی ما هم بر این موضوع تاکید شده است، جایی که مرزهای جغرافیایی کنار می رود و سفید پوست، سیاه پوست، ملت ها، نژادها و فرهنگ ها با هم و در کنار هم برای کار و تلاش بیشتر همت بگمارند عرصه علم و پژوهشگری است.
پرفسور خدادوست اظهار داشت: علوم پزشکی از جمله عرصه هایی است که نمی توان مرزی برای آن قائل شد، هر پزشک بر اساس حس انسان دوستی و بر اساس حس کشف ناشناخته های علمی در این میدان وارد می شود و هر روز به دستاوردهای تازه می رسد.
این چشم پزشک شناخته شده ایرانی، چشم را دنیایی برای دیدن، لمس کردن، احساس کردن، ایجاد ارتباط و بیان واقعیت ها دانست و گفت: ساختمان فیزیکی چشم و قرنیه به ظاهر فقط برای دیدن است اما چشم کارکردهایی دارد که همچنان برای بشریت ناشناخته است.
وی ادامه داد: پژوهشگران جوان باید با دریافت آموزه های علمی و پژوهشی ضمن اینکه به پرسش های متداول در باره پیوند قرنیه و اینکه پیوند قرنیه برای درمان چه بیماری هایی صورت می‌گیرد یا اینکه نحوه تهیه قرنیه پیوندی، عمل جراحی پیوند قرنیه، وضعیت چشم پس از جراحی و همچنین مراقبت های لازم پس از انجام جراحی چگونه است به ابهامات علمی هم پاسخ دهند و کارکردهای چشم و قرنیه و اجزای چشم را در چالش های علمی به بحث بگذارند.
پرفسور خدادوست، همچنین در مورد این موضوع که معاینات چشم پزشکی باید تکرار شود و در این زمینه نباید مسامحه کرد، بیان داشت: خداوند این اندام زیبا و این عضو ظریف را در بدن آدمی قرار داده است، پژوهشگری بر روی زیبایی های چشم خود موضوع دیگری است که می توان از ابعاد فلسفی، اجتماعی و فرهنگی به آن پرداخت.
این استاد برجسته چشم پزشکی جهان افزود: نباید با مسامحه، کوتاهی و بی مبالاتی این عضو ظریف و این نعمت خدادادی را در معرض آسیب های مختلف قرار دهیم، بسیاری از آسیب های چشمی ناشی از همین بی مبالاتی ها و مسامحه هاست، چشم پنجره ای به دنیای آدمی می گشاید، باز نگه داشتن این دریچه، مراقبت از آن و تلاش برای حفظ سلامت آن نوعی شکرگزاری از نعمت هاست.
پروفسور خدادوست در این کنگره با ارائه مقاله ای جزییات طرح 'خدادوست لاین' در قرنیه را برای پژوهشگران جوان و متخصصان بیان کرد و به تفسیر به رویکردهای علمی در زمینه پیوند قرنیه پرداخت.
پرفسور خدادوست از سوی شخصیت های برجسته علمی در چشم پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده است و شهرت وی علاوه بر مقاله های علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه ای بر ناراحتی های سطح قرنیه است، تا آنجا که 'پیوندهای قـرنیه روی مـکانیسم دفـع پیوند' به افتخار او Khodadoost Basement Membrane line نامگذاری شده است.
شانزدهمین کنفرانس بین المللی نفرولوژی ایران و سومین کنگره انجمن پیوند اعضا در شیراز به مدت چهار روز و تا روز سی ام اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.
نفرولوژی، یکی از فوق تخصص‌های پزشکی داخلی و اطفال است. در این تخصص به بررسی عملکرد کلیه سالم، مشکلات کلیه، درمان مشکلات کلیه و جایگزینی کلیه پرداخته می‌شود.
در این گردهمایی علمی که متخصصانی از 20 کشور جهان حضور دارند، دستاوردهای جدید در زمینه پیوند اعضا به ویژه در حوزه پیوند کلیه و کبد بررسی می شود.
20 مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی و 91 مقاله در قالب پوستر برای این کنگره انتخاب شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا