دیابت بارداری با دمای هوا در ارتباط است

دیابت بارداری و خطرات آن

دیابت بارداری (gestational diabetes) می تواند عواقب جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. اگر این وضعیت درمان نشود، می تواند منجر به مرگ جنین یا بروز مشکل برای مادر در زمان زایمان شود.

در مطالعه قبلی مشخص شده بود که دیابت بارداری می تواند منجر به رشد بیش از اندازه جنین در رحم مادر شود که این مسأله، سلامت مادر در هنگام وضع حمل را به خطر می اندازد. افزایش خطر ابتلای نوزاد به چاقی و دیابت در آینده، از دیگر مواردی بود که محققان در تحقیقات خود به آن دست یافتند.

در مطالعه جدید، محققان دریافتند که دیابت بارداری، 4.6 درصد از زنانی که 30 روز قبل از تست دیابت بارداری در معرض دمای بسیار سرد – حدود 10- درجه سانتیگراد – قرار داشتند را درگیر کرده بود؛ اما همین خطر در زنان بارداری که در معرض دمای هوای گرم – حدود  24 درجه سانتیگراد –  قرار داشتند، 7.7 درصد گزارش شد.

این مطالعه براساس تجزیه و تحلیل سوابق حدود 400 هزار زن باردار در کانادا که بین سال های 2002 تا 2014 وضع حمل کرده بودند، انجام شد.

گیلیان بوث، نویسنده این مطالعه از موسسه ارزیابی علوم بالینی (ICES) تأکید کرد: قرار گرفتن در معرض هوای سرد، از طریق فعال کردن یک نوع محافظ چربی موسوم به بافت چربی قهوه ای (brown adipose tissue) می تواند حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.

براساس نتایج بدست آمده، میزان شیوع دیابت بارداری در زنانی که در مکان های سردسیر مانند آمریکا یا کانادا بدنیا آمده و بیشتر در معرض هوای سرد قرار دارند، 3.6 درصد است؛ درحالیکه این نرخ در میان زنانی که در معرض هوای گرم قرار دارند، 6.3 درصد است.

سایر عوامل خطر

بجز درجه حرارت، تحقیقات دیگر نشان می دهند که افسردگی در دوره بارداری، مصرف برخی موادغذایی خاص پیش از حاملگی مانند سیب زمینی، استفاده از قرص های هورمونی، با افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری در ارتباط هستند.  

نتایج این مطالعه در Canadian Medical Association Journal منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا