استفاده از بیودیزل با توجه به آلودگی هوا ضرورتی انکارناپذیر است

میثم طباطبایی در خصوص ضرورت استفاده از بیودیزل در کشور اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی آلودگی هوا عامل مرگ 2 هزار و 900 تا چهار هزار نفر در سال تنها در شهر تهران است. عامل اصلی این آلودگی گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه است.
وی افزود: برای کاهش این آلودگی هر ساله دولت روزهایی را در کشور تعطیل عمومی اعلام می کند اما راه های بهتری به منظور کاهش آلودگی هوا وجود دارد که از جمله آن استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نظیر سوخت های زیستی است. 
به گفته طباطبایی، بازیافت روغن های پسماند خوراکی و تولید بیودیزل یا گازوئیل زیستی از جمله راهکارهای موثری است که می تواند قدمی موثر محسوب شود. 
وی ادامه داد: هر ساله در ایران صدها هزار لیتر روغن پسماند خوراکی تولید می شود که یا در سیستم فاضلات شهری دفع می شود یا به صورت غیرقانونی در صنایع آرایشی بهداشتی (عمدتا برای تولید صابون)، صنایع تولید خوراک دام یا در تولید شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. 
رئیس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تصریح کرد: این قبیل کاربردهای غیربهداشتی می تواند منجر به مخاطرات جدی نظیر بیماری های پوستی و در موارد حاد سرطان شود.
وی بیان کرد: همچنین دفع روغن پسماند خوراکی در سیستم فاضلاب نیز معضلاتی نظیر گرفتگی لوله ها و آلودگی شدید منابع آبی نظیر آب های زیرزمینی و رودخانه ها را به دنبال دارد؛ حجم قابل توجهی از این روغن ها قابل بازیافت و تبدیل شدن به سوخت بیودیزل است.
طباطبایی همچنین اظهار کرد: بیودیزل یک سوخت جایگزین است که با هر نسبتی با گازوئیل نفتی قابل اختلاط است. علاوه بر این نیاز به اعمال هیچ تغییراتی در موتورهای دیزل و جایگاه های سوختگیری تا سطح اختلاط 20% وجود ندارد. به عبارت بهتر بیودیزل سوخت پایداری است که می تواند جایگزین سوخت گازوئیل با منشا نفتی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا