تمرکز بر قدرت داده های عظیم برای توسعه

17 مه، سالگرد امضای نخستین کنوانسیون بین المللی تلگراف و ایجاد اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) است. از سال 1969 این تاریخ به عنوان روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی گرامی داشته می شود.

هدف از برگزاری روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD)، کمک به بالا بردن سطح آگاهی درخصوص امکاناتی است که استفاده از اینترنت و سایر فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) می تواند برای جوامع و اقتصادها به همراه داشته باشد.

(تصویر: qrznow)

در نوامبر 2005، اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی خواستار به رسمیت شناختن تاریخ 17 مه به عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی شد. مجمع عمومی سازمان ملل نیز با تصویب قطعنامه A/RES/60/252 در مارس 2006، این تاریخ را به صورت رسمی به عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی (World Information Society Day) تعیین کرد.

محور روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی 2017

داده های عظیم برای تأثیرات عظیم (Big Data for Big Impact) با تمرکز بر قدرت داده های عظیم برای توسعه، به عنوان محور WTISD-17 تعیین شده است.

این محور، توجه ویژه ای به پیشرفت های تکنولوژیکی دارد که ظهور داده های عظیم، استانداردهای مربوط به داده های عظیم و شناسایی منابع و استفاده از داده های عظیم با خود به همراه داشته اند. 

داده های عظیم )Big Data(

حجم بی سابقه ای از داده ها به طور مداوم در اطراف ما ایجاد می شوند؛ از یک تلفن همراه هوشمند مجهز به حسگرهای مختلف تا خودروهای هوشمند با قابلیت اندازه گیری وضعیت ترافیک جاده ای، در دنیای اینترنت اشیاء (IoT) و داده های عظیم (big data)، با حجم گسترده ای از اطلاعات مواجه هستیم که در مقیاس بی سابقه، تولید و ذخیره سازی می شوند.

(تصویر: arvensystech)

تخمین زده می شود که تا سال 2020، بیش از 30 میلیارد دستگاه درحال جمع آوری اطلاعات مختلف باشند.

مدل های آماری سنتی، برای محاسبه مقادیر متوسط داده ها قابل استفاده هستند و هیچ ذهنیتی از تفسیر داده های عظیم در عصر کنونی وجود نداشت؛ این مسأله، نیاز به توسعه روش های آماری جدید برای تفسیر این داده ها را نشان می دهند.

توانایی تفسیر و استفاده از تمامی این داده ها، مزایایی اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در پی داشته و منجر به پیشرفت در بخش هایی مانند سلامت الکترونیکی (e-health)، ارتباطات و بهبود کیفیت زندگی خواهند شد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: wired / phys.org / UN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا