ایران جزو معدود کشورهای دارای برنامه مقابله با تغییر اقلیم است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،  گری لوییس روز سه شنبه در نشست رونمایی از برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: رخداد تغییر اقلیم در جهان نامتقارن است اینطور نیست که فقط نقاط خشک تحت تاثیر قرار گیرند بلکه مناطق مرطوب هم تاثیر خواهند گرفت، اما جاهایی مانند منطقه ما که خشک و نیمه بیابانی است خشک‌ تر خواهد شد، ما با کمبود آب روبرو می‌ شویم و حتی ممکن است با نبود آب دست و پنجه نرم کنیم و با عدم امنیت غذایی و تبعات بهداشتی و بیماری‌ هایی مانند مالاریا روبرو شویم.
وی اظهار کرد: در این شرایط فشار بر روی منابع آبی و طبیعی افزایش خواهد یافت، میزان در دسترس بودن آنها کاهش می ‌یابد و چون آب کمتر شده جریان ‌های بادی افزایش خواهد یافت و به دنبال آن ریزگردها هم بیشتر خواهد شد و همه اینها باعث می ‌شود مردم احساس ناامنی کنند و به جابجایی‌ های نا امن روی آورند.
گری لوییس گفت: در زمینه اینکه اکنون باید چه کار کنیم چند سوال پیش می آید یکی اینکه چه کار کنیم تا با تغییر اقلیم سازگار شود دوم اینکه چه کار کنیم تا عوامل ریشه ای انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم.
وی افزود: در 26 آوریل سال گذشته که دکتر ظریف سند تغییر اقلیم پاریس را امضا کرد من به اندازه تمام شما خوشحال شدم، فکر می کنم سند پاریس یکی از مهمترین معاملات بشر برای حفظ بقای خود بر زمین بوده است، ذیل این سند جمهوری اسلامی ایران تقبل کرده است تا 12 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.
گری لوییس ادامه داد: دکتر روحانی از اقتصاد سبز کم کربن حمایت می ‌کند و این مسیری است که ایران به سمت آن حرکت می‌ کند، در ارتباط با سازگاری هم می‌ توانیم مسیرهای متعددی را دنبال کنیم، برنامه‌ های پیشگیری از بیابان زایی و جنگل زدایی را داریم و به دنبال معکوس کردن فرایند از دست رفتن تنوع زیستی هستیم، به عنوان مثال می ‌توان به کارهایی که درباره تالاب ‌ها و دریاچه ارومیه و احیای تنوع زیستی انجام می‌ شود اشاره کرد، همچنین موفق بوده‌ایم آلودگی هوا را تا حدی کاهش دهیم و هوای کلانشهرها پاک تر شود.
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: با تمام اینها ایران خود را با اهداف توسعه پایدار همراه می ‌کند و تمام کشورها تلاش می‌ کنند به سمت آن حرکت کنند، تمام اینها به نوعی در این سند راهبرد ملی تغییر اقلیم منعکس شده که در واقع فصلی از گزارش سوم ایران به کنوانسیون تغییر اقلیم جهان خواهد بود.
گری لوییس تاکید کرد: ایران با تعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود را به اهداف توسعه پایدار نزدیک می کند.
وی با اشاره به رونمایی از سند راهبرد ملی تغییر اقلیم گفت: سندی که امروز رونمایی می ‌شود آنقدر مهم است که مایل هستم پیش از اینکه به اصل آن بپردازم به پس زمینه آن اشاره کنم.
گری لوییس افزود: در طول عمر بشریت مشکلات در دو گام قابل حل بوده است اول آنکه مشکل را بشناسیم و دوم اینکه بر اساس علل شناسایی شده اقدام کنیم، چیزی که امروز در ایران رخ می ‌دهد و برنامه استراتژیک آن رونمایی شده کمک می ‌کند برای مشکل شناسایی شده عمل کنیم و از امروز ایران جزو معدود کشورهایی است که مقابله با تغییر اقلیم در آن برنامه ‌ریزی شده است، خوشحالم که در این فرایند سازمان ملل متحد و UNDP مشارکت دارد.
وی افزود: شاید این را بدانیم که در ایران نسبت به تغییر اقلیم آسیب پذیر هستیم اما مهمتر از آن پذیرفتن این واقعیت است، برایم شگفت‌آور است که هنوز در نقاطی دیگر روی این سیاره صداهایی شنیده می ‌شود که خود را با تغییر اقلیم سازگار نکرده و به اهمیت آن پی نبرده‌اند.
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران اظهار کرد: برای ثبت در تاریخ می ‌گویم که 95 درصد متخصصان مرتبط با اقلیم تایید می ‌کنند که پدیده تغییر اقلیم واقعی و رخ می‌ دهد.
گری لوییس گفت: واقعیت اول آن است که اثر تغییر اقلیم در جهان به طور نامتقارن رخ می ‌دهد، دوم اینکه تاثیر انسان در تغییر اقلیم کاملا مشهود است و واقعیت سوم آن است که تداوم انتشار گازهای گلخانه‌ ای باعث تشدید تغییر اقلیم می ‌شود، در نتیجه می توان جمع ‌بندی کرد که مهار تغییر اقلیم مستلزم کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای در جهان است.
برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور امروز سه شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گری لوییس نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در تهران، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا