دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم

 محسن ناصری روز سه شنبه در مراسم نشست رونمایی از سند ' راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور' به جزییات این سند اشاره کرد و افزود: متوجه شدیم که برخی کشورها از جمله کشورهای همسایه ما برنامه تغییر اقلیم خود را تهیه کرده اند بنابراین شایسته ایران نبود که این برنامه را نداشته باشد.
وی با اشاره به این که ترکیه در همسایگی ایران این برنامه را دارد، گفت: هدف ما رسیدن به برنامه راهبردی ملی تغییر اقلیم کشور در یک برنامه پنج ساله بود، اجزای این سند، رویکردهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌، اقدامات سازگاری، استفاده از نظر نخبگان و ارزیابی نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت ها بود که در به بخش خصوصی نیز توجه ویژه ای شده است.
ناصری افزود: سعی کردیم یک طرح مفهومی را پیاده ‌سازی کنیم که راهبرد کلان آن، مسائلی مانند آب، کشاورزی، امنیت غذایی و دیگر موارد مرتبط را در بر گیرد، کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای و ردپای کربن در برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی، افزایش بهره‌ وری و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه دانش استراتژیک تغییر آب و هوا، بخشی از سیاست‌ ها و راهبردهای بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای این سند است.
وی اظهار کرد: بخش‌ های مورد نظر در راهبرد های سازگار منابع طبیعی و تنوع زیستی، منابع آب، کشاورزی و امنیت غذایی و بهداشت را شامل می‌ شود.
وی ادامه داد: در بخش منابع طبیعی و تنوع زیستی، مواردی مانند توسعه منطقه ‌ای و روستایی اقلیم ‌محور، استقرار نظام مدیریتی سازگار با تغییر اقلیم، توانمند سازی نظام اقدامات جبرانی و حمایتی، توسعه اقدامات تحقیقاتی، ترویجی، فرهنگی، آموزشی و تربیت نیروهای انسانی مورد نظر قرار گرفت.
مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا اظهار داشت: در بخش منابع آب مواردی مانند تقویت ساختار مدیریت بخشی و نهادینه ‌سازی همکاری فرابخشی مدیریت آب کشور، ارتقای آگاهی دانش فنی و فرهنگسازی با پدیده تغییر اقلیم و مدیریت پایدار منابع آبی مورد نظر قرار گرفتند.
ناصری گفت: در بخش کشاورزی و امنیت غذایی، سیاست‌ها را به بخش ‌های زراعت و باغبانی، شیلات و دامپروری و همچنین موضوعات بین بخشی تقسیم کردیم، در این بخش بازنگری و توسعه سیاستگذاری‌ های کلان، توانمندسازی سازگار با تغییر اقلیم، اقدامات بین‌المللی و موارد دیگری در حوزه‌های مرتبط در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: در بخش بهداشت، سه راهبرد ارتقای نظام سلامت و تاب‌آوری در مقابل آثار تغییر اقلیم، ارتقای فرهنگ عمومی در این خصوص و همکاری‌های بین ‌المللی را در دستور کار قرار دادیم.
مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا به برخی چالش های پیش روی این سند اشاره کرد و گفت: پیچیدگی در ارائه اهداف کمی، نحوه تبدیل سیاست‌ ها به برنامه در قالب برنامه‌ های توسعه، شاخص‌ گذاری ارزیابی این سند، تعارض ‌های بین‌ بخشی محتمل و تعارض با برنامه‌ ها و دستگاه‌ های موجود، نحوه پایش اجرای سند و اعتقاد به اعمال شیوه سازگار در برنامه ‌ریزی کشور، برخی از این چالش‌ ها است.
برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور امروز سه شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گری لوییس نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در تهران، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا