ایران توانایی عمل به تعهدات خود در نشست پاریس را دارد

سعید متصدی روز سه شنبه در نشست رونمایی از برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور افزود: امروز بعد از گذشت بیش از یک سال از نشست پاریس، بررسی ها نشان می دهد کشور توانایی رسیدن به اهداف تعیین شده این نشست را دارد و به آن خواهد رسید.
وی اظهار کرد: در این نشست ایران متعهد شد چهار درصد بدون شرط و هشت درصد به شرط برداشته شدن تحریم ها تا سال 2030 از انتشار گازهای گلخانه ای خود بکاهد، این کاهش نه فقط به نفع کشور خواهد بود بلکه به جامعه جهانی هم کمک می کند تا به اهداف خود در این نشست برسد.
وی ادامه داد: سند بعدی که در روزهای آینده آنرا منتشر خواهیم کرد سومین گزارش ملی تغییر اقلیم ایران است که امیدواریم تهیه و نتایج آن همچنان استمرار داشته باشد، حمایت برنامه محیط زیست سازمان ملل ( UNDP ) در تهیه این گزارش بسیار چشمگیر بوده و اکنون این سند در دست چاپ است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فراموش نمی کنیم سال هایی را که به موضوع تغییر اقلیم هیچ توجهی نمی شد چه رسد به تهیه سندی در این زمینه که دستگاه ها به اجرای آن التزام داشته باشند.
وی گفت: اما امروزه جاده ای برای این حرکت ایجاد شده که آینده را تضمین می کند و شک نداشته باشید که ما می توانیم.
متصدی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم تغییر رویکرد بسیار مهمی داشته است، بحث برنامه پایداری در تمام برنامه ها مورد توجه قرارگرفت ، پایداری که پاسخگوی تمام سوالات باشد.
وی افزود: سازمان محیط زیست به ویژه در معاونت انسانی تابع برنامه راهبردی برای تمام فعالیت ها بوده و امروز توانستیم ببنیم که در کدام اقدام تا چه اندازه نتجیه گرفته ایم و کدام نیازمند اصلاح است، نمونه بارز آن آلودگی هوا است که امروز در کلانشهرها روند کاهشی دارد، در سال 92 در تهران بیش از 160 روز هوای ناسالم داشتیم که تا پایان سال 95 به 89 روز کاهش یافته است.
متصدی گفت: ممکن است عده ای بگویند که باد و باران به ما کمک کرده است اما باید بدانند که چون برنامه ها و سیاست های کاهش آلودگی هوا به طور مدون پیش رفته است سال به سال شاهد کاهش میزان آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها هستیم و در سال 95 نسبت به 92 بیش از 70 روز هوای تهران سالم تر بوده است.
وی با بیان اینکه به روز رسانی برخی قوانین نیز در این دوره صورت گرفته افزود: در این دوره لایحه هوای پاک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بعد از تصویب آن در شورای نگهبان دیگر هوای کشور قانون خواهد داشت.
متصدی ادامه داد: همچنین برای خاک نیز در کشور قانونی وجود نداشت اما در این دوره لایحه حفاظت از خاک تهیه و به مجلس تقدیم شد است، همچنین لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس ارائه شد،البته لایحه ارزیابی اثرات زیست محیطی نیز تهیه شده بود که توسط دولت قبلی رد شد در حالی که این لایحه شاه کلید حفظ محیط زیست کشور است چون اثرات هر فعالیت و توسعه ای بر محیط زیست را مشخص می کند.
وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم یکی از دیگر از مسائلی است که کشور با آن درگیر است گفت: این تغییر اقلیم تا حدی بر روی کشور اثر گذاشته که ایران به عنوان یکی از 10 کشور اول تولید گازهای گلخانه ای مطرح می شود بنابراین آیا باید با این موضوع طوری برخورد کنیم که وقتی اتفاقی رخ داد وارد عمل شویم با قبل از اینکه اتفاقی بیفتد کاری انجام دهیم.
متصدی گفت: در بحث تغییر اقلیم سندی که امروز رونمایی شد حاصل تلاش تمام کارشناسان و دستگاه های درگیر موضوع است که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری و مشارکت تمام دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط آن را تهیه و تدوین کرده است.
وی افزود: علاوه بر این سند، اولین سندی که با موضوع تغییر اقلیم در دولت یازدهم تدوین شد و به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفت، سند اقتصاد کم کربن است، این سند فرایندهای زیست محیطی را به سمت اقتصاد و حفظ منافع کشور پیش می برد.
متصدی با بیان اینکه در دولت یازدهم حفظ میحط زیست منوط به مشارکت بین بخشی، مردمی و تخصص گرایی بوده است گفت: سند بعدی درباره تغییر اقلیم، سند مشارکت ما در جامعه بین المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بود که توانستیم با تهیه آن قبل از اجلاس پاریس وظیفه خود در قبال جامعه بین المللی را انجام دهیم و اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران توانمندی لازم برای اجرای تعهدات خود در این اجلاس را دارد.
برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور امروز سه شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گری لوییس نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در تهران، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا