باب مطالبات علمی در انتخابات ما باز نشده

دکتر زرین زردار، کارشناس ارتباطات و روزنامه نگاری علم در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه در میان وعده ها و مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری اغلب کمتر به مباحث علمی و پژوهشی توجه شده و در کنار مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی غالبا موضوع علم به حاشیه رانده شده است گفت: این موضوع طبیعی به نظر می رسد.

وی ادامه داد: البته اگر به مباحث خاص علمی توجه کنیم می بینیم که برخی از آنها همواره در شعارهای انتخاباتی وجود دارد، به عنوان مثال ما همواره بحث دریاچه ارومیه را در شعارها و وعده های انتخاباتی کاندیداها می بینیم. چنانکه رسیدگی به پرونده دریاچه ارومیه یکی از موارد برگ برنده دولت یازدهم است بنابراین نمی توانیم اینگونه ادعا کنیم که جای مباحث علمی و پژوهشی به صورت کلی در وعده های نامزدها خالی است.

زردار در ادامه تصریح کرد: همانگونه که اشاره کردم این مقوله اغلب به حاشیه رانده می شود که بخشی از این به حاشیه رانده شدنش طبیعی است. چراکه، اصولا بحران های عجیب و غریب اقتصادی و سیاسی که در کشور ما وجود دارد در کشورهای پیشرفته اروپایی وجود ندارد و از این روست که تشکل های علمی و زیست محیطی و انجمن های علمی در این کشورها به راحتی فعالیت کرده و می توانند گفت و گو ایجاد کنند.

این کارشناس ارتباطات اظهار کرد: موضوعی که وجود دارد این است که در کشور ما اصلا هنوز باب گفت و گوی علمی باز نشده است که در زمان انتخابات بخواهد خودی نشان دهد. ضمن اینکه روزنامه نگاران و خبرنگاران حوزه علم هنوز یک انجمن صنفی ندارند. مشخص است که در چنین شرایطی نمی توانند افکار عمومی را پیرامون موضوعی هدایت کنند.

وی در ادامه به ارائه راهکاری پیرامون این موضوع پرداخته و گفت: به نظر من کار اصلی بر عهده رسانه هایی است که داعیه علمی دارند و روزنامه نگاران حوزه علم که سابقه چندیدن ساله دارند. وظیفه آنها این است که راجع به یکسری موضوعات علمی، آموزشی و دانشگاهی و در حوزه تولید علم در ایران اخبار، اظهارنظرها، موضوعات و چالش ها را مطرح کنند.

زردار ادامه داد: به بیان دیگر همانطور که می بینیم در صفحات سیاسی و اقتصادی روزنامه ها پر از جنب و جوش و تحلیل عملکردهای دولت و واکنش های رقباست، می توانیم در حوزه علم هم شاهد چنین مباحث و تحلیل هایی باشیم.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: روزنامه نگاران علم باید بتوانند راجع به وضعیت علمی کشور و آینده آن تحلیل ارائه دهند. این فعالیت ها می تواند زمینه ای را حداقل برای مخاطبان این رسانه ها ایجاد کند، تا جایی که این مطالبات به صورتی دربیاد که در انتخابات به مطالبات و خواست مردم بدل شود هرچند که در مقایسه با اقتصاد و سیاست کمرنگ تر بوده و در اولویت نخست نباشد.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا