اشتغال سبز؛ ضرورت نه انتخاب

یوسف رشیدی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از سند ملی اشتغال سبز در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ادبیات سبز برای اولین بار در سال ١٩٦٠ میلادی به بخش شیمی اضافه شد و بعد از آن شرکت های بزرگ به این نتیجه رسیدند که استفاده از مواد را به حداقل برسانند و مصرف انرژی را کاهش دهند.
وی اظهار کرد: در کشور ما هم با توجه به وضعیت شکننده محیط زیست حرکت به سمت اشتغال سبز ضروری است.
وی ادامه داد: کاهش مصرف مواد ، انرژی ، کاهش گازهای گلخانه ای ، حفظ زیست بوم ها و تالاب ها و تاب اوری محیط زیست از جمله شاخص های اشتغال سبز است.
رشیدی افزود: در دولت یازدهم ادبیات دانشگاه سبز در دانشگاه ها و مراکز علمی جای خود را باز کرد و سازمان محیط زیست با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوزی ضوابطی برای آن تهیه شد.
وی گفت: در راستای ایجاد اشتغال سبز در سال ١٣٩٣ تفاهم نامه ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی امضا شد.
وی افزود: تاکنون سازمان محیط زیست با همکاری نهادهای مختلف موفق به ایجاد اشتغال شده است .
رشیدی گفت: ایجاد ٣ قرق اختصاصی در استان های یزد و کرمان با ظرفیت ایجاد 40 شغل به طور مستقیم وغیرمستقیم، ایجاد باغ پرندگان با ظرفیت ایجاد 10 شغل، صدور مجوز برای بازدیدکنندگان اتباع خارجی مناطق حفاظت شده با ایجاد ٦٠٠ شغل، افتتاح نیروگاه خورشیدی در سیستان و بلوچستان با ظرفیت ایجاد ٢٠ شغل، آزمایشگاه های معتمد با ایجاد دو هزارو ٥٤٠ شغل، فعالیت واحدهاب مرتبط با ساخت و راهبری سیستم های کنترل الودگی خاک، اب، هوا و صدا سه هزارو ٩٣٥شغل، مشاغل مرتبط با ارتقای وضعیت زیست محیطی خودروهای نو- معاینه فنی پنج هزار و ٣٥٠ شغل ، استارتاپ های سبز ٣٠ شغل و مدارس طبیعت ٣٥٠ با ایجاد شغل برخی از فعالیت های سازمان محیط زست دراستای ایجاد اشتغال سبز است.