صلاحیت تدریس در مدارس هوشمند ارتقا می‌یابد

پژوهشگرانی از دانشگاه بوعلی سینای همدان، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن صلاحیت های تدریس مبتنی بر فناوری بین دبیران مدارس هوشمند و عادی مورد مقایسه و بررسی علمی قرار گرفته است.

در این پژوهش توصیفی، 205 نفر از دبیران زن دورة اول متوسطة شهر همدان مشارکت داشته اند که 103 نفر از آن ها، از مدارس هوشمند و 102 نفر از مدارس عادی به طور تصادفی انتخاب شده بودند.

ابزار جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز محققین، شامل پرسش نامه های مختلف بوده است. داده های به دست آمده از این طریق، با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج آن به صورت مقاله ای علمی پژوهشی ارائه شده است.

بنا بر نتایج به دست آمده از این تحقیق، معلمان مدارس هوشمند از نظر دانش شناختی و دانش نگرشی، برتری محسوس و قابل توجهی نسبت به معلمان مدارس عادی نشان داده اند.

بنا بر نتایج به دست آمده از این تحقیق، معلمان مدارس هوشمند از نظر دانش شناختی و دانش نگرشی، برتری محسوس و قابل توجهی نسبت به معلمان مدارس عادی نشان داده اند.

به علاوه، بر اساس نتایج فوق، معلمان مدارس هوشمند از لحاظ دانش مهارتی و عملکردی و همچنین از نظر خودکارآمدی رایانه ای نسبت به معلمان مدارس عادی در سطح بالاتری قرار داشته و وضعیت بهتری را به نمایش گذاشته اند.

محققین با توجه به یافته های پژوهش خود اشاره نموده اند که طرح های تلفیق فناوری با برنامه درسی مدارس، بایستی در قالب مدارس هوشمند و شبکه مدارس توسعه یابد و چنین طرحی به همه مدارس تسری یافته و بدین ترتیب دبیران مدارس مختلف را با فناوری درگیر نماید تا از این طریق بتوان از مزیت های ممکنه به بهترین وجه در تربیت دانش آموزان بهره گیری نمود.

نتایج پژوهش فوق به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «فناوری آموزش» وابسته به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: سراجی، ف. و رستمی، م. 1395. مقایسه دبیران مدارس هوشمند و عادی از نظر صلاحیت‌های تدریس مبتنی بر فناوری. فناوری آموزش، 11(2): 156-147.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا