مشارکت در انتخابات از بازگشت به گذشته جلوگیری می‌کند

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمدرضا فراهانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این رابطه اظهار کرد: هر کشوری مثل یک شرکت سهامی است و تبعه آن کشور هر کدام دارای یک سهم هستند و همه سهام برابر دارند و در واقع در انتخابات سرنوشت کشور مشخص می شود و اگر قرار باشد برخی افراد در انتخابات شرکت نکنند معنی آن این است که رای خود را در اختیار بقیه کسانی که شرکت می کنند قرار داده‌اند اعم از اینکه موافق یا مخالف رای دهندگان باشند؛ بنابراین برخی اوقات ممکن است عدم مشارکت نتیجه‌ای را رقم بزند که خلاف مشارکت پایین باشد و هر چه مشارکت بیشتر باشد امکان اینکه نتیجه ای رقم بخورد که خلاف مشارکت کم است زیاد می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نقش دولت‌ها در زندگی مردم به ترتیبی است که در زندگی همه افراد تاثیر دارد و مثلا همین طرح تحول سلامت که در دولت تدبیر و امید اجرا شد ملیون ها نفر از آن نفع بردند یعنی در زندگی شخصی آن‌ها موثر بود و در حال حاضر کسانی هستند که ممکن است به نظام سیاسی اعتقاد نداشته باشند یا علاقه مند به مشارکت سیاسی نباشند و یا حتی درون گرا باشند و نیایند رای بدهند ولی حالا که متوجه می‌شوند رای دادن آنها ممکن است زندگی را برای آن ها سخت کند به این نتیجه رسیده‌اند که باید بیایند و رای بدهند.

فراهانی گفت: واقعا رای دادن جدای از اینکه چه مقدار احساس ما این باشد که برای رای دادن به آرزوها و آرمان‌های خود می‌رسیم و کسانیکه رای نمی‌دهند احساس می‌کنند با مشارکت آن ها تغییر در عمقی که مد نظر آن ها است ایجاد نمی‌شود. اما باید بدانیم به هر حال یک حداقل تاثیر گذاری در این انتخابات وجود دارد که از همین کف تاثیر گذاری هم نباید صرف‌نظر کنیم یعنی اگر حداقل تغییر یا حداقل انتظارات هم با شرکت در انتخابات محقق می‌شود، نباید از آن چشم پوشی کرد و مردم باید ازاین فرصت باید استفاده کنند.

وی افزود: هر زمان دانشگاه‌ها پویا و فعال بودند و مشارکت‌شان قابل توجه بوده است مشارکت در کل کشور هم افزایش پیدا کرده است بنابراین از قشر دانشگاهی که فعال و پیشرو هستند و به قضایا علمی نگاه می‌کنند انتظار بیشتری وجود دارد که فرهنگ مشارکت را تبلیغ کنند و خودمشارکت جدی داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه از مردم می خواهیم که یک مشارکت جدی و تاثیر گذار در انتخابات داشته باشند اظهار داشت: همیشه بعد از پیروزی انقلاب ما یک نقطه عطف هایی داشتیم که این نقطه عطف زمانی بوده که مردم مشارکت شور انگیز داشتند و در حال حاضر نیز مشارکت مردم در این دوره انتخابات به نقطه عطفی که درابتدا ایجاد شده بود و برای اینکه روند رو به جلو را ادامه دهیم و برگشت به عقب نداشته باشیم کمک می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاهیان و خصوصا دانشجویان به نحو شور انگیز در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم شرکت کنند و با رای عاقلانه و عالمانه ای که می دهند در واقع حرکت رو به رشد کشور را تشدید کنند.

مهمترین خواسته جامعه دانشگاهی حفظ شأن و کرامت دانشگاه است

فراهانی  با بیان اینکه در همه ادوار گذشته اکثریت غالب دانشگاه ها انتظاراتی از دولت و حاکمیت داشته اند گفت:  مهمترین خواسته دانشگاه ها و جامعه دانشگاهی حفاظت از شأن و کرامت دانشگاه از طرف دولت و حاکمیت و تامین استقلال دانشگاه ها بوده است.  

وی افزود:  اگر بخواهیم دانشگاه ها پیشرفت جدی بکنند باید به استقلال دانشگاه ها و محیط های علمی احترام بگذاریم و از مداخله غیر قانونی نهاد های خارج از دانشگاه در دانشگاه ممانعت شود چرا که این مداخلات سرعت و فرآیند فعل و انفعالات دانشگاهی را کند می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد:  همیشه دانشگاه ها انتظار داشته‌اند یک فضای باز وجود داشته باشد که اندیشه ورزی و خرد ورزی که جزو فرآیند های جدی در دانشگاه ها است امکان ظهور و برزو داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها همواره انتظار دارند که دولت‌ها در حوزه پژوهشی حمایت جدی از دانشگاه بکنند و برای اینکه این حمایت ها جدی باشد دانشگاهیان انتظار دارند که ارتباط دانشگاه، صنعت و کلیت اقتصاد را و تسهیل شود.

دکتر فراهانی گفت: دانشگاهیان همیشه انتظار داشته اند که به عنوان یک نهاد تولید دانش و آموزش نیروهای متخصص همه فرآیندهای حکمرانی بر اساس تجارب علمی و عقلانیت باشد و دولت ها از حرکت ها پوپولیستی و مردم فریب پرهیز کنند و این انتظارات معقول دانشگاه‌ها به عنوان قشر روشن و پیش‌ران جوامع از دولت و حاکمیت‌ها بوده است و از دولت دوازدهم نیز قاعدتا همین انتظارات می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم به بخشی از مطالبات جامعه دانشگاهی پاسخ داده است تصریح کرد:  این پاسخ باید گسترش پیدا کند و به نحو مطلقی دربیاید و با وجود اینکه تا کنون دولت یازدهم به حداقل این انتظارات و تمایلات پاسخ داده است اما دولت دوازدهم باید کار را تمام کند و به این انتظارات مطلق پاسخ دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا