کد خبر : 58212 چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 11:32:19
شبیه-سازی-پایگاه-مسکونی-ماه

تقویت پایگاه سیستم های پشتیبانی در کره ماه

شبیه سازی پایگاه مسکونی ماه

سیناپرس: بر اساس گزارش پایگاه هوانوردی و فضانوردی دانشگاه بی هنگ پکن در کشورچین، هشت پژوهشگر برای آزمایش های 365 روزه پایگاه پلاس وان انتخاب شده اند که گروه چهار نفری نخست، سفر آزمایشی خود را آغاز کرده اند.

طی روزهای گذشته، پایگاه هوانوردی و فضانوردی دانشگاه بی هنگ پکن در مراسمی رسمی اعلام کردکه هشت داوطلب در دو گروه چهار نفره، آزمایش های 365 روزه خود را در پایگاه پلاس وان آغاز کرده اند.

با این که هنوز مشخص نیست اولین کاشفان چینی ماه؛ چه زمانی سفر خود را آغاز کرده  و به چه صورت بر سطح ماه فرود خواهند آمد، مسئولان کشور چین در حال برنامه ریزی برای یک اقامت پژوهشی  طولانی در ماه هستند.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی  دانشگاه بی هنگ پکن، هشت داوطلب چینی در کابین Yuegong-1، فضایی شبیه کابین که در پکن واقع شده، به مدت یک سال اقامت خواهند داشت. آنها در این مدت به تقویت علم و دانش فنی زندگی فضانوران در فضا خواهند پرداخت و زندگی طولانی روی کره ماه و آنچه برای این زندگی لازم است را درک خواهند کرد.

لازم به توضیح است که این داوطلبان از میان غیر نظامیان و دانشجویان نخبه دانشگاه بی هنگ پکن انتخاب شده اند. داوطلبان مذکور هشت نفر بوده که به دو گروه تقسیم شده اند. گروه اول که شامل دو دانشجوی زن و دو دانشجوی مرد می شود، وارد کابین Yuegong-1 شده و در واقع سفر خود را آغاز کرده اند. این گروه برای مدت 60 روز در این کابین تحقیقاتی اقامت خواهند کرد. سپس این گروه با گروه دوم تعویض می شوند. گروه دوم نیز شامل دو مرد و دو زن بوده و به مدت 200 روز در این کابین اقامت خواهند کرد. سپس گروه اول برای اقامتی 105 روزه دیگر، به کابین باز گشته و جای گروه دوم را می گیرند.

این آزمایش یا تمرین با عنوان Yuegong-365 نام گذاری شده است و در واقع تلاش دیگر پایگاه هوانوردی و فضانوردی دانشگاه بی هنگ پکن محسوب می شود تا دریابند که سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی در محیطی شبیه محیط و فضای کره ماه، چگونه عمل می کند. تا کنون یک ماموریت 105 روزه موفق برای این دانشگاه به ثبت رسیده است.

می توان گفت که سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی، اکوسیستم مصنوعی متشکل از وابستگی و همزیستی پیچیده در میان گیاهان عالی، حیوانات و میکروارگانیسم ها است که می تواند به عنوان یک فن آوری تقویتی زندگی بسیار پیشرفته، محیطی مشابه محیط زیستی کره زمین در ماموریت های فضایی برای مدت طولانی در اعماق فضا و با خدمه و فضانوران متعدد فراهم سازد. به این معنا که در این فضا، مشابه فضای روی زمین، داوطلبان می توانند آب و غذای خود را در یک سیستم بازیافت، ایجاد کنند.

لیو ژی هنگ از آکادمی علوم چین در این باره می گوید: سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی برای کاوش های ماه و یا اکتشافات مریخ بسیار سخت است. این آخرین آزمایش بسیار با اهمیت است چرا که نتایج آن وابسته به تضمین ایمنی و سلامت فضانوران در ماموریت های آینده خود به ماه یا مریخ خواهد بود.

ژی هنگ، طراح ارشد کابین Yuegong-1، هدف از برنامه جدید این پایگاه را آزمایش پایداری سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی اعلام کرده است، هنگامی که فضانوردان با میزان سوخت و سازهای متفاوت در کابین زندگی می کنند و یا زمانی که با شرایط ناگهانی مانند خاموشی مواجه می شوند.

کابین Yuegong-1 متشکل از یک کابین یا فضای بزرگ برای زندگی و دو کابین گیاهان باعنوان گلخانه است. کابین بزرگ تقریبا 42 متر مربع بوده و می توان گفت به اندازه یک آپارتمان بسیار کوچک شهری است و دو کابین گلخانه هر کدام دارای فضایی به وسعت 50 تا 60 متر مربع و 3.5 متر ارتفاع است. کابین بزرگ دارای چهار اتاقک تختخوابی، یک اتاق مشترک، یک سرویس حمام و دستشویی، یک اتاق بازیافت زباله و یک اتاق پرورش حیوانات است. در واقع سیستم این کابین به گونه ای طراحی شده است که می تواند نیازهای چهار فضانورد را در مدتی طولانی بر طرف سازد.

منبع: xinhuanet

چهار پژوهشگر مشارکت کننده این پروژه در مقابل پایگاه پلس وان، پایگاهی وابسته به ماموریت های فضایی به کره ماه، مرکزی برای راه اندازی سیستم های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی، واقع در پایگاه هوانوردی و فضانوردی دانشگاه پکن، در پکن پایتخت کشور چین ایستاده اند.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه بی هنگ پکن ، هشت داوطلب چینی در کابین Yuegong-1، فضایی شبیه کابین که در پکن واقع شده، به مدت یک سال اقامت خواهند داشت. آنها در این مدت به تقویت علم و دانش فنی زندگی فضانوران در فضا خواهند پرداخت و زندگی طولانی روی کره ماه و آنچه برای این زندگی لازم است را درک خواهند کرد.

مانیتور بخش نظارت در حال نمایش بخش های مختلف کابین Yuegong-1