فینالیست‎های مناظره دانشجویی استان قم مشخص شدند

 به گزارش سیناپرس از ایسنا، در این دور از رقابت‎ها، چهار گروه شامل دو گروه از دانشگاه حضرت معصومه(س) و دو گروه از پردیس فارابی دانشگاه تهران در هماوردی علمی و فرهنگی و اجتماعی رودر روی یکدیگر قرار گرفتند و نظرات شخصی خود را متناظر با مسایل علمی و تخصصی و فرهنگی بیان کردند.
دبیر جلسه ریحانه زارعی مسئول واحد جهاددانشگاهی پردیس فارابی دانشگاه تهران به تشریح این بخش از مسابقات پرداخت و به بیان ضوابط مورد نظر این مسابقات نیز اشاره کرد.
سپس کار با معرفی داوران این مسابقه فرهنگی و علمی ادامه یافت؛ در این مناظره، دکتر محمد علی دیباچی، دکتر حامد دژآباد و دکتر مسلم محمدی به داوری گروه‎های رقیب پرداختند.
رقابت اول میان دو گروه از دانشگاه حضرت معصومه(س) و پردیس فارابی دانشگاه تهران انجام شد که در این مسابقه سوالی مرتبط با تعهد و تخصص و ارجحیت هر کدام نسبت به هم مطرح شد.
رقابت اول میان گروه فکرت از پردیس دانشگاه تهران و گروه پویش از دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد؛ سوال مورد نظر، « در کار فرهنگی، دین داری و تعهد بر تخصص ارحجیت دارد» بود که در این دوره، گروه فکرت به عنوان موافق و گروه پویش به عنوان مخالف به ارایه بحث پرداخت.
به طور کلی ایده اصلی گروه موافق شامل اولویت تعهد بر تخصص مبتنی بر نگاه عقلی، علمی و فرهنگی و قرآنی بود؛ یکی از استدلالات این گروه پیشگامی حفیظ بودن حضرت یوسف بر علیم بودن ایشان در مساله پذیرش مسئولیت حل بحران اقتصادی، روایات ائمه طاهرین مرتبط با امانت داری و تعهد و… بود.
گروه فکرت که شامل دو مناظره کننده و دو محقق بود بر این نظر اصرار داشتند که قطعا کسی که تعهد دارد ممکن است مسئولیتی را بپذیرد و قطعا در این حوزه نیز می‎تواند کارا باشد ولی قطعا اگر متوجه شود که کسی از او بهتر است، از این کار کناره گیری می‎کند.
در ادامه این مناظره گران این گروه با شاهد مثال‎هایی از شهید مطهری و مناظره شهید بهشتی با مهندس بازرگان در این حوزه به این جمع بندی رسیدند که تعهد مرتبه ای بالاتر از تخصص در پذیرش فعالیت‎های فرهنگی است.
در دیگر سوی، گروه پویش نیز که شامل دختران دانشجوی دانشگاه حضرت معصومه(س) بود با اشاره به اینکه اگر کسی متخصص باشد قطعا کار خود را متعهدانه انجام می دهد به بحث پیرامون ابواب مختلف آن پرداختند.
این گروه بر این نظر بودند که شخص بدون تخصص و متعهد قطعا نباید مسئولیتی را بپذیرد و اگر پذیرفت قطعا دیگر متعهد نیست؛ پس اگر تخصص نباشد تعهد معنی ندارد.
نکته دیگری که این گروه بیان کرد آن بود که نباید دین داری را با تعهد یکی دانست؛ زیرا در بسیاری از کشورهای جهان افراد متعهد به کار، انسان‏های لزوما دین داری نیز نیستند.
در ادامه پرسش و پاسخ‎ها  و نقد نظرات در دو دقیقه جداگانه، هر گروه چهار دقیقه به جمع بندی نظرات نهایی خود پرداخت و پس از اتمام این دور، داوران به مواردی چون حسن اجرا، بیان خوب، بیان عالمانه، استفاده از منابع دینی و علمی، پرهیز از مشاجرات لفظی، احترام و حفظ حرمت و شان مناظره و… رای دادند که در نهایت گروه فکرت با امتیاز 558 بر گروه پویش با امتیاز 554 پیروز شد.

مناظره دوم: جدال بین آزادی فردی – اجتماعی
مسابقه دوم نیز با موضوع « افزایش آزادی فردی موجب هرج و مرج اجتماعی می‎شود » برگزار شد که در این عرصه دو گروه فروغ دانش از دانشگاه حضرت معصومه(س) به عنوان موافق و گروه در مسیر آگاهی از پردیس فارابی به عنوان مخالف به ارایه نظرات خود پرداختند.
گروه فروغ دانش در دفاع از این گزاره بیان کردند که آزادی فردی نکته‎ای علمی نیست و این سوال می توانست به شکل دیگری مطرح شود؛ ولی در ادامه بحث به این نکته اشاره کردند که آزادی در حریم خصوص آزادی در حریم اجتماعی است.
آنها گفتند که آزادی با مفهوم مطلق معنی ندارد و عقلانی نیز نیست و با آزادی در چارچوب قواعد عرفی و اجتماعی مشکلی ندارند ولی اگر آزادی را در چارچوب در نظر بگیریم نمی توانیم از بحث افزایش آزادی سخن بگوییم.
گروه دوم که گروه مخالف این گزاره بود نیز در تایید نظر مخالف خود گفت که آزادی فردی هیچ زمانی به هرج و مرج اجتماعی منجر نخواهد شد زیرا بر مشی عقول زمانی انسان حق ندارد مشت خود را در آسمان پرتاب کند که این مشت در آستانه اصابت به صورت کسی باشد.
این گروه بیان کرد که آزادی مطلق مفهومی در اجتماع ندارد و انسانها با محدود کردن عقلی و عرفی آزادی خود می توانند آزاد باشند و تصمیم بگیرند ولی به آزادی دیگران نیز لطمه نزنند؛ این گروه آزادی ها در کشورهای غربی را مثالی روشن برای آزادی در امور مختلف دانست که در برخی جوامع کمترین حوزه مزاحمت ها را نیز ایجاد کرده است.
در پایان و پس از جمع بندی نهایی ، نظر هیئت داوران اعلام شد که بر این اساس، گروه فروغ دانش با 544 امتیاز، رقابت را به گروه مخالف یعنی گروه در مسیر آگاهی با 553 امتیاز واگذار کرد.
گفتنی است دو گروه صعود کرده به مرحله فینال روز چهارشنبه هفته جاری مسابقه نهایی خود را برگزار می‎کنند و بهترین گروه مناظره گر دانشگاه‎های قم به رقابت‎های ملی راه خواهد یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا