سند ملی اشتغال سبز رونمایی می شود

سند ملی اشتغال سبز رویکردی بر اقتصاد، رفاه اجتماعی و شغل مناسب و تلاشی برای حفظ محیط زیست است و به این منظور در راستای پیشبرد اهداف توسعه پایدار، اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام در حفظ محیط زیست گام برمی دارد. 
سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، در سال جاری که شعار آن' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' است، در نظر دارند از سند ملی اشتغال سبز رونمایی کنند.
اقتصاد سبز الگویی است که به افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی منجر می شود و نیز می تواند به میزان کافی خطرات زیست محیطی و اکولوژیکی را کاهش دهد، در این فرآیند رشد درآمدها و اشتغالزایی در بخش دولتی و خصوصی به گونه ای صورت می گیرد که با کاهش انتشار کربن و آلاینده ها، افزایش بهره وری انرژی، استفاده بهینه از منابع، جلوگیری از تخریب محیط زیست، تنوع زیستی و اکوسیستم ها همراه باشد. 
علاوه بر این شاخص های عمده، عملکردهای اقتصادی از قبیل رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) باید براساس میزان آلایندگی، استفاده موثر از منابع، کاهش خدمات اکوسیستم و پیامدهای گسترده حاصل از دست رفتن سرمایه های طبیعی تنظیم شود، در واقع یک اقتصاد سبز، اقتصادی است که رشد در درآمد و اشتغال با سرمایه گذاری دولتی و خصوصی همراه باشد.
در راهبردهای اقتصاد سبز، مشاغل سبز فعالیت هایی هستند که موجب کاهش آثار زیست محیطی بنگاه‌ها و بخش اقتصادی می ‌شود، مشاغل سبز فعالیت ‌هایی را در بخش‌ های صنعت، کشاورزی، ساختمان و خدمات در بر می ‌گیرند که ضمن حفظ محیط زیست ضوابط کار شایسته مانند دستمزد کافی، شرایط ایمن، حقوق قانونی کارگران و حمایت‌های اجتماعی را برآورده می کند.
مشاغل سبز موجب کاهش آثار منفی بخش‌ها و بنگاه ‌های اقتصادی در سطوح مختلف محیط زیست می ‌شود و در کاهش نیازهای مربوط به انرژی و مواد اولیه برای تولید کالا و خدمات مشارکت دارد.
بسیاری از مشاغل با توجه به نیازهای روز ضمن حفظ ماهیت اصلی خود متناسب با روش های کار و خصوصیات مشاغل سبز تغییراتی را شاهد خواهند بود، البته مشاغل خاصی نیز ممکن است بدون آنکه جایگزین مستقیمی داشته باشند حذف شوند.
در برخی موارد، مشاغل جدیدی برای طراحی و ساخت دستگاه ‌های جدید مانند وسایل کنترل آلودگی علاوه بر تجهیزات موجود ایجاد می ‌شود و یا اینکه برخی مشاغل نیز جایگزین مشاغل فعلی می‌ شود، مانند مشاغلی که در حوزه انرژی حاصل تغییر از سوخت‌ های فسیلی به انرژی‌ های نو و یا در بخش مدیریت زباله و پسماندها به جای دفن و سوزاندن از بازیافت مجدد آن‌ها ناشی می ‌شوند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا