زنان باید در قلب انقلاب دیجیتالی باشند

یک ضرب المثل لائوسی می گوید: "صدای یک مرد ضعیف راه دوری نمی رود". این ضرب المثل قطعا در مورد زنان هم صدق می کند؛ به همین دلیل است که باید برای حقوق برابر زنان در حوزه دیجیتال تلاش کنیم.

زمانی که صحبت از انقلاب صنعتی چهارم و "دیجیتالی شدن همه چیز" به میان می آید، فراموش می کنیم که هنوز بسیاری از مردم جهان در تلاش برای پشت سرگذاشتن انقلاب صنعتی دوم هستند.

براساس گزارش موسسه تحقیقات سیاست زنان، شکاف جنسیتی در حوزه اشتغال زنان و مردان در حوزه ICT  وجود دارد و بر این اساس، تنها 24 درصد فعالان این حوزه را زنان تشکیل می دهند. اما باید توجه داشت که برنامه ریزی برای موفقیت، بدون برنامه ریزی برای حقوق زنان، یک فرمول نابرابر و محکوم به شکست است.

در جنوب شرق آسیا، تعداد مردان مشغول به تحصیل در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) بسیار بیشتر از زنان است؛ به عنوان مثال در کامبوج، 94 درصد دانشجویان دکترا و 79 درصد محققان در این حوزه را مردان تشکیل می دهند.

پایان دادن به فقر در سطح جهانی به این معنی است که کسی (از تحصیل و اشتغال) باز نماند. تحقیقات نشان می دهند، افزایش حضور زنان در حوزه دیجیتال می تواند به برابری جنسیتی در محیط کار تا سال 2040 در کشورهای توسعه یافته و تا سال 2060 در کشورهای درحال توسعه منجر شود.

یکی ازطرح هایی که در منطقه جنوب شرق آسیا در حال انجام است، پروژه Bintang muda در اندونزی با هدف ارتقاء ظرفیت زنان جوان کارآفرین برای بازاریابی آنلاین محصولات از طریق فیسبوک، توئیتر و واتس آپ است.

این پروژه شامل در اختیار گذاشتن تلفن همراه هوشمند و آموزش زنان برای تهیه عکس محصولات و نحوه فروش آنها به صورت آنلاین است. در عین حال، ارائه آموزش هایی در حوزه بهبود کیفیت بسته بندی کالاها، به افزایش قابل توجه درآمد آنها منجر شده است.  

از 10 ابرشهر جهان که به سرعت درحال رشد هستند، 9 شهر در آسیا قرار دارد و تا سال 2020، حدود نیمی از جمعیت جنوب شرق آسیا زیر 30 سال خواهند بود. برنامه Internet for All initiative به دنبال متصل کردن میلیون ها کاربر جدید به اینترنت در سراسر دنیا است. این تلاش، به شتاب دادن روند نوآوری، هماهنگ کردن سرمایه گذاری، تقویت سیاست ها و تراز کردن برنامه های توسعه کمک شایانی می کند.

محمدعلی جناح، سیاستمدار و بنیانگذار کشور پاکستان عنوان کرده بود: "هیچ کشوری نمی توان به اوج عظمت و اقتدار برسد، مگر اینکه زنان آن دوشادوش و در کنار مردان آن جامعه باشند."

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: weforum

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا