حقایق و افسانه هایی از مواد غذایی

قهوه از آن دسته نوشیدنیهای پرطرفداری است که میلیونها انسان هر روز آن را می نوشند. سالهای طولانی است که درباره این نوشیدنی محبوب ادعاهای مختلفی مطرح می شود. بسیاری معتقدند مصرف قهوه تبعات خطرناکی برای سلامتی به همراه دارد. اما وقتی دانشمندان بیش از 120 هزار زن و مرد را طی مدت بیش از 20 سال زیر نظر قرار دادند متوجه یافته های حیرت انگیزی شدند. این یافته ها نشان داد مصرف مرتب قهوه ارتباطی با نرخ افزایش یافته مرگ و میر در مردان و زنان ندارد. گذشته از آن مشخص شد که مصرف متعادل این نوشیدنی نقش حفاظتی از سلامت دارد. بر این اساس توصیه می شود که روزانه بین دو تا 5 فنجان قهوه نوشیده شود زیرا مطالعات نشان داده که این میزان، مؤثرترین سطح مصرف قهوه در طول یک شبانه روز است.

اگر مصرف قهوه در یک روز بیش از این میزان باشد دیگر نباید انتظار اثرات مثبت آن بر سلامت بدن بود. دانشمندان هنوز به روشنی نمی دانند که چه چیزی در قهوه وجود دارد که آن را برای بدن مفید می کند. تحقیقات نشان می دهد میان میزان مصرف بی خطر قهوه و ژنهای هر فرد، ارتباطی وجود دارد. همچنین میزان آنزیم CYP1A2 موجود در کبد هر فرد نیز در این اثرپذیری نقش ایفا می کند. میزان این آنزیم در سرعت دفع کافئین از بدن تأثیرگذار است.

تا چند سال پیش متخصصان تغذیه معتقد بودند که در طول هفته نباید بیش از چند عدد تخم مرغ مصرف کرد زیرا این مادع غذایی حاوی کلسترول بد است. در آن موقع تصور بر این بود که کلسترول بالای خون ناشی از کلسترول موجود در مواد غذایی است که خورده می شوند. واقعیت این است که بخش قابل توجهی از کلسترول اضافی موجود در خون ناشی از عملکرد کبد و واکنشی به مصرف بیش از اندازه چربی اشباع شده است. مطالعه جامعی که خود متشکل از 17 مطالعه تحقیقاتی می شود در سال 2013 منتشر شد که نشان می دهد مصرف زیاد تخم مرغ با ابتلا به ناراحتیهای قلبی و عروقی و سکته ارتباط ندارد. به طور کلی تخم مرغ به هر شکلی که مصرف شود، یعنی آب پز و سرخ شده، منبع غنی از پروتئین محسوب می شود. همچنین این ماده غذایی سرشازر از ویتامینها و مواد معدنی است و برای آغاز روز یک وعده غذایی ایده آل به شمار می آید. از این رو تخم مرغ به عنوان یکی از وعده های مهم غذایی در هفته توصیه می شود.

مصرف گوشت قرمز برای بسیاری از مردم در سراسر جهان با تردید و حتی نگرانی همراه است. بسیاری از خود می پرسند که شاید بهتر باشد از خوردن گوشت قرمزی که در حال سرخ شدن یا کباب شدن است صرف نظر کرده و به سراغ جایگزین بهتری بروند. حتی کم نیستند افرادی که در رستوران سفارش ماهی داده اما در باطن گوشت بره را ترجیح می دهند. اگر قرار باشد ادعاهای مختلف درباره مصرف گوشت قرمز و مضرات آن را باور داشته باشید پس به این نتیجه می رسید که این ماده غذایی سلامت قلب را به مخاطره انداخته و سرطان به همراه می آورد. همچنین با این رویکرد باید هراس داشته باشید که گوشت قرمز طول عمر را کاهش داده و خطری بزرگ برای زمین به حساب می آید. گوشت قرمز از آن جهت قرمز است چون سرشار از هموگلوبین و میوگلوبین است، اینها سرشار از آهن و پروتئنهای متصل به اکسیژن هستند که در خون و بافتهای ماهیچه ای به وفور دیده می شوند. گوشت قرمز منبع بسیار عالی از ریزمواد مغذی برای بدن به شمار می آید. البته این ماده غذایی حاوی چربی اشباع شده هم هست که می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان روده شود. اینها دو روی سکه هستند و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید گوشت قرمز مصرف کنید یا نه. نتیجه یک مطالعه جامع نشان داده که مصرف متعادل این ماده غذایی هیچ گونه نتیجه مرگباری به همراه ندارد و حتی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که اثرات محافظتی هم برای سلامت بدن به همراه دارد.

تقریبا بسیاری از مردم دنیا فکر می کنند که مصرف زیاد نمک برای سلامتی مضر است. اما کمتر کسی می داند که مصرف کم نمک هم سلامت را به مخاطره می اندازد. به طور کلی نمک نقش مثبت و تأثیرگذاری در عملکرد مناسب ماهیچه ها و سیستم عصبی ایفا می کند. اگر نمک به میزان کمی مصرف شود عملکرد سیستم عصبی تحت شعاع قرار گرفته و حتی ممکن است موجب مرگ شود. اما صبر کنید. این بدان معنا نیست که روز خود را با چیپس مملو از نمک آغاز کنید. تحقیقات نشان داده مصرف زیاد نمک خطر بروز حملات قلبی را افزایش می دهد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهند هر فرد بالغ در طول روز باید حدود 6 گرم نمک مصرف کند، هر چند بدن به طور متوسط روزانه حدود 8 گرم نمک دریافت می کند.

برای دسترسی به این شماره از Focus فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا