فارسی در 160 دانشگاه جهان تدریس می شود

زبان‌ امروز‌ ایران،‌ آخرین‌ صورت‌ تکامل ‌یافته‌ دری‌ بوده و به‌ زبان‌ فارسی‌ معروف‌ است. فارسی از خانواده زبان های هند و اروپایی است که در ایران، افغانستان (فارسی دری)، تاجیکستان (فارسی تاجیکی) و بخشی هایی از هند به آن سخن می گویند.

باتوجه به جمعیت کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و فارسی زبانان در نقاط مختلف جهان، تخمین زده می شود که حدود 110 میلیون نفر به زبان فارسی صحبت می کنند.

علاقه مندی غیرفارسی زبانان به یادگیری زبان فارسی

رشته زبان و ادبیات فارسی در بیش از 160 دانشگاه در سراسر جهان از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، چین و ژاپن تدریس می شود.

همچنین 522 دانشجوی خارجی – 90 نفر در مقطع کارشناسی، 270 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 162 نفر در مقطع دکتری – در حال تحصیل در رشته زبان فارسی در دانشگاه‌ های داخل کشور هستند.

معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از جمله مراکزی است که برای پاسخگویی به تقاضای رو به گسترش علاقه مندان یادگیری زبان فارسی در نقاط مختلف جهان، دوره های ویژه زبان فارسی را در رایزنی های فرهنگی و خانه های فرهنگ ایران در قاره های آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، آسیا و استرالیا با حضور برجسته ترین اساتید ایرانی برگزار می کند.

(تصویر: saadifoundation)

یکی دیگر از اهداف این بنیاد، معرفی زبان فارسی به عنوان زبان دوم در دبیرستان های کشورهای آسیایی و اروپایی است که به گسترش این زبان در جهان کمک شایان می کند.

مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی (وابسته به دانشگاه تهران) نیز در سال 1368 به پیشنهاد مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی و دکتر غلامرضا ستوده تأسیس شد. این مرکز نخستین نهاد دانشگاهی است که با هدف گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی تأسیس شده و هرساله پذیرای دانشجویان فراوانی از نقاط مختلف دنیا است. کلاس‌های زبان فارسی این مرکز از سطح مقدماتی تا پیشرفته و در شش سطح برگزار می‌گردد.

وضعیت زبان فارسی از لحاظ تولید محتوا در وب

براساس آمار منتشر شده در آوریل 2016، بالغ بر 1 میلیارد وب سایت و بیش از 60 تریلیون صفحه وب در اینترنت وجود دارند و این آمار به سرعت درحال رشد هستند.

به گفته نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، صفحات وب فارسی در اینترنت در سال های اخیر با افزایش قابل توجهی مواجه شده و از حدود 1.1 میلیارد صفحه در سال های گذشته، اکنون به 4 میلیارد صفحه رسیده است.

آمار وضعیت زبان های در تولید محتوا در اینترنت نشان می دهد، زبان انگلیسی با 51.7 درصد در رتبه نخست جای دارد و زبان فارسی با 1.6 درصد، پس از زبان ها روسی، ژاپنی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، پرتغالی، ایتالیایی، چینی و لهستانی، در رتبه یازدهم قرار گرفته است.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

                                                          

                                                          (تصویر: w3techs)

البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که یکی از چالش های مهم در این حوزه، ضعف تولید محتوا به زبان فارسی است و بخشی از 4 میلیارد صفحه وب فارسی، تکراری یا فاقد ارزش هستند؛ بنابراین در راستای آگاهی رسانی و ارتقاء جایگاه زبان فارسی، باید توجه ویژه ای به تولید محتوای معتبر و موثق به این زبان کرد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا