سامانه یکپارچه انلاین ایستگاه های پایش کیفی هوای کشور راه اندازی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح این سامانه گفت: با راه اندازی این سامانه مردم سراسر کشور می توانند از وضعیت هوای منطقه زندگی خود مطلع شوند. 
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در زمینه پایش آلاینده های هوا سیاست هایی را دنبال کرده که توسعه و ارتقای پایش آلاینده های هوا، شفاف سازی اطلاعات و قرار دادن آنها در اختیار مردم، برخی از این سیاست ها است. 
وی اظهار کرد: گسترش مشارکت آزمایشکاه های معتمد، همکاری با بخش خصوصی و ایجاد اشتغال سبز از جمله دیگر فعالیت های انجام شده است . 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در تمام استان های کشور پوشش بسیار مناسبی از ایستگاه های پایش کیفی هوا داریم، افزود: اکنون 190 ایستگاه پایش آلاینده های هوا در کشور فعال است که از این تعداد 29 ایستگاه در تهران فعالیت می کند و به طور مستمر و شبانه روزی پایش کیفی هوا را انجام می دهند. 
وی اظهار کرد: تمامی این پایش ها به روش های استاندارد های بین المللی APE و AN انجام می ‌شود و تمام پارامترهای گازی و ذره ای پایش می شود. 
متصدی به فعالیت های دولت یازدهم در این زمینه اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری هر ایستگاه یک میلیارد تومان و هزینه نگهداری هر ایستگاه به طور سالانه حداقل 40 میلیون تومان است که در مدت سه و نیم سال گذشته شاهد رشد 21 درصدی تعداد ایستگاه ها در سراسر کشور هستیم. 
وی ادامه داد: برای پایش آلاینده ها دستورالعمل هایی مطابق با استانداردهای جهانی تعریف کردیم، شبکه گرد و غبار را تکمیل کردیم و این همه در حالی است که در سال 92 حتی استان های غربی و جنوب غربی که با پدیده گرد و غبار درگیر بودند، ایستگاه های پایش آلایندگی هوا نداشتند اما امروز برای استان های ایلام، خوزستان و کردستان به راحتی اطلاع رسانی می کنیم. 
متصدی اظهار کرد: سامانه پایش یکپارچه آنلاین ایستگاه های پایش کیفی هوای کشور به نشانی AQMS.DOE.IR از امروز در دسترس تمام ایرانیان است و می توانند اطلاعات شاخص آلودگی هوای محل زندگی خود را مشاهده کنند. 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سامانه توانایی بالایی در خواندن اطلاعات مربوط به آنالایزرها دارد، تمام محاسبات مربوط به شاخص آلودگی هوا را انجام می دهد و میزان غلظت آلاینده ها را مشخص می کند که اطلاعات به دست آمده از آنها می تواند برای دانشجویان و افرادی که در این زمینه تحقیق می کنند، کارایی داشته باشد. 
وی تاکید کرد: دسترسی به تمام اطلاعات این ایستگاه ها برای عموم آزاد است و آنهایی که همواره شک دارند اطلاعاتی که در خصوص آلاینده های هوا منتشر می شود صحیح نیست، می توانند به صورت آنلاین اطلاعات را دریافت کنند. 
به گفته متصدی، شاخص کیفیت هوا شاخصی است که برای اطلاع رسانی عمومی اندازه گیری می ‌شود تا ساکنان یک منطقه بدانند با چه میزان آلودگی روبرو هستند؛ پنج شاخص منواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق شامل ذرات کمتر از 2.5میکرون و 10 میکرون جزو شاخص های آلاینده هوا هستند. 
وی افزود: ذرات کمتر از 2.5 میکرون که از فعالیت های صنعتی تولید می شود، بیشترین آسیب را به دستگاه تنفسی وارد می کند و حتی وارد چرخه خون می شود؛ این ذرات خاصیت سرطان زایی دارند. 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با استفاده از این ایستگاه ها روزانه هر 30 تا 50 ثانیه یک بار این آلاینده ها با استانداردهای مجاز غلظت سنجی می شوند و بزرگترین عدد به عنوان شاخص هوا اعلام می شود.

**راه اندازی شبکه پایش آلودگی صوتی، احتمالا تا دو سال دیگر 
وی در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی صوتی نیز گفت: همان نظارتی که بر آلودگی هوا داریم، بر آلودگی صوتی خودروها و به ویژه موتورسیکلت ها نیز در مرحله تولید و معاینه فنی اعمال می کنیم، امسال به دنبال ایجاد شبکه پایش آلودگی صوتی نیز هستیم که باید مشابه همین شبکه آلودگی هوا راه اندازی شود البته با وجود شبکه پایش آلودگی هوا می توانیم از زیرساخت این شبکه استفاده کنیم و ظرف یک یا دو سال شبکه پایش آلودگی صوتی را راه اندازی کنیم. 
متصدی افزود: علاوه بر آلودگی صوتی، شبکه پایش امواج، پرتوهای یون ساز و غیریون ساز هم در دستور کار قرار گرفته است؛ مهمترین امواج غیر یون ساز امواج فرابنفش است و پرتوهای یون ساز شامل امواج رادیویی، موبایل و بالاترین حد آن یعنی پارازیت های ماهواره می‌ شود. 

**دکل های فشارقوی و ساخت و سازهای غیرمجاز 
وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره دکل های مخابرات و دکل های فشار قوی گفت: ساماندهی استقرار دکل های مخابراتی از سال ها پیش در دستور کار قرار گرفت که توسط یک شرکت وابسته به شهرداری انجام می ‌شود و امیدواریم این شرکت مطابق ضوابط و دستورالعمل های اعلامی رفتار کند اما با قانون جدید امیدواریم نظارت سازمان محیط زیست نیز تقویت شود. 
متصدی گفت: حداقل فاصله از آنتن برای نقاط مسکونی 50 متر و برای مناطق حساس 100 متر است و برای دکل های فشار قوی نیز بر اساس قانون حریم تدوین شده که وزارت نیرو موظف به اجرای آن است اما گاهی ساخت و سازهای غیرمجاز به سمت این حریم پیشروی کرده که مدیریت این موضوع در حوزه ساخت و ساز و وزارت نیرو است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا