شتاب دهنده جدید سرن از نمای نزدیک

یک شتاب دهنده جدید قرار است به سه شتاب دهنده پیشین ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی در مرکز پژوهش های اتمی سرن ملحق شده و در مطالعات فیزیک مورد استفاده قرار گیرد. این شتاب دهنده که Linac 4 linear نام دارد، وظیفه تغذیه شتاب دهنده اصلی سرن با پرتوهای ویژه با انرژی بسیار بالا را بر عهده دارد که به  ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی یا LHC اجازه دستیابی به پرتو افکنی بیشتری را تا سال 2021 خواهد داد.

شتاب دهنده  جدید مرکز پژوهش های اتمی سرن ؛ Linac 4 linear نام داشته و وظیفه تغذیه شتاب دهنده اصلی سرن با پرتوهای ویژه با انرژی بسیار بالا را بر عهده دارد که به  ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی یا LHC اجازه دستیابی به پرتو افکنی بیشتری را تا سال 2021 خواهد داد.

در این مراسم که روز چهارشنبه هفته جاری انجام شد، فردریک بوردری Frederick Bordry  مدیر بخش شتاب دهنده و تکنولوژی سازمان تحقیقات هسته ای اروپا ، فابیولا جیانوتی Fabiola Gianotti مدیر مرکز سرن و  مائوریتزو ورتنار Maurizio Vretenar مسئول پروژه Linac 4 linear حضور داشتند.

پژوهش های مربوط به آزمایشگاه فیزیک سازمان تحقیقات هسته ای اتحادیه اروپا European Organization for Nuclear Research که به اختصار CERN نامیده می شود، در حوزه فیزیک اتمی دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود در مرکز پژوهش های اتمی سرن فعال است. این دستگاه به دلیل بروز پاره ای از مشکلات ، طی  چند سال گذشته از کار افتاده بود که در سال 2015 مجددا راه اندازی و مورد استفاده قرار گرفت.

بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد. موقعیت این دستگاه در نزدیکی شهر ژنو اعلام شده است.

به گفته کارشناسان، مرکز پژوهش های اتمی سرن بزرگترین آزمایشگاه فیزیک هسته ای در جهان محسوب می شود که بیش از ده هزار دانشمند مختلف از گوشه و کنار جهان با این آزمایشگاه همکاری می کنند.

 

منبع: xinhua

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا