نگاهی به آخرین ماموریت زیردریائی چینی ها

زیر دریایی اکتشافی – پژوهشی جیائو لونگ Jiaolong که از سوی دولت چین جهت بررسی و شناسائی قسمت های عمیق اقیانوس هند و دریای چین به ماموریت فرستاده شده است، روز چهارشنبه؛ آخرین بخش ماموریت پژوهشی خود را آغاز کرد. پیش از این و در پروژه های پیشین مطالعاتی، زیردریائی فوق دریچه های هیدرو ترمال hydrothermal  موجود در اقیانوس هند را بررسی و از آن ها  نمونه برداری کرده بود.

با کمک زیر دریائی پژوهشی جیائو لونگ، دانشمندان علاوه بره بررسی و مشاهده دریچه های آب گرم هیدرو ترمال در اعماق اقیانوس؛ می توانند نمک های پلی متالیک موجود در بستر دریاها را از نزدیک بررسی و مشاهده کنند. این بررسی ها برای پژوهش های آینده در حوزه نمک های پلی متالیک بسیار حیاتی و با اهمیت است.

دریچه های فعال هیدروترمال شکافی هایی در زمین هستند که حرارت را به سطح زمین می کشانند و از این دریچه ها در اقیانوس ها آب گرم فوران می کند. این فعالیت ناشی از فعل و انفعالات زمین شناسی هستند که می تواند چشمه های آب گرم، آبفشان ها و یا  بخار فشان ها در بر داشته باشند.

در این عملیات پژوهشی، چی هایبین به مطالعه مسیرهای قابل دسترسی توسط زیردریایی فوق پرداخته و هدف اصلی آن ها مطالعه بخش هایی از اعماق دریای چین محسوب می شود. این زیردریایی پیشرفته پژوهشی توسط یک کشتی ویژه تحقیقات به نام Xiangyanghong در حال بررسی و مطالعه بخش هایی از اعماق دریا بوده و آخرین ماموریت پژوهشی خود را در روز نهم ماه می برابر با 19 اردیبهشت آغاز کرد. این ماموریت در راستای سی و هشتمین اردوی تحقیقاتی اقیانوس شناسی انجام شد. از دیگر پژوهشگران حاضر در این پروژه می توان به چن یونساین Chen Yunsai اشاره کرد.

با کمک این زیر دریائی ، دانشمندان علاوه بره بررسی و مشاهده دریچه های آب گرم هیدرو ترمال در اعماق اقیانوس؛ می توانند نمک های پلی متالیک polymetallic موجود در بستر دریاها را از نزدیک بررسی و مشاهده کنند. این بررسی ها برای پژوهش های آینده در حوزه نمک های پلی متالیک بسیار حیاتی و با اهمیت است.

نمک های پلی متالیک که به صورت رسوبات بستر دریا مشاهده می شوند عموما دارای مقادیر زیادی مس ، روی و برخی فلزات گران بها از جمله طلا و نقره هستند. در حقیقت این لایه های نمک از واکنش شیمیائی این فلزات در محیط بستر اقیانوس و بر اثر تماس با آب و فشار بستر دریا به وجود می آید. میزان عمقی که زیردریایی فوق  می تواند در آن در آن فرو رود؛ دو هزار و هفتصد تا سه هزار متر است.  

از دیگر اهداف مد نظر دانشمندان در این پروژه بلند مدت که سی و هشتمین فصل آن در حال اجرا است، می توان به بررسی و اندازه گیری میزان سولفید فلزات چندگانه  poly metallic sulfides ، شناسائی گونه های مختلف جانوری، بررسی میکروب های موجود در آب های گرم و شناسائی و مطالعه منابع ژنتیکی مناطق عمیق دریایی، بررسی  و نقشه برداری از نقاط عمیق و ناشناخته بخش های جنوب غربی اقیانوس هند اشاره کرد.   این زیردریائی پیشرفته دقیقا با همین هدف و مناسب با ماموریت خاص خود طراحی شده است.

گفتنی است این ماموریت جدید پژوهشی ، در راستای برنامه بلند مدت و جاه طلبانه چین در شناسائی و اکتشاف مناطق عمیق اقیانوس ها است  که از سال 2002 میلادی شروع شده است .

 

منبع: xinhua

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا