خادمان بی ‌منت و فرشتگان سپيدپوش

بانوی چراغ به دست

فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale) متولد 12 مه 1820، یکی از فعالان اجتماعی در انگلیس و بنیانگذار پرستاری مدرن بود. شهرت وی به زمان جنگ کریمه (Crimean War) و مدیریت گروه پرستاران برای رسیدگی به وضع سربازان مجروح بازمی گردد.

وی شب ها با چراغ، به بالین سربازان مجروح رفته و به وضع آنها رسیدگی می کرد؛ به همین علت به بانوی چراغ به دست (The Lady with the Lamp) مشهور شد.

نایتینگل در طول حیات خود، کتاب های متعددی با هدف گسترش دانش پزشکی نوشت و مدرسه پرستاری سنت توماس در باکینگهام شایر را برای تربیت زنان پرستار، تأسیس کرد.

سال 1882، به پاس تلاش های فلورانس نایتینگل در حوزه بهداشت و سلامت، مدال سلطنتی صلیب سرخ از سوی ملکه ویکتوریا به وی اهدا شد.

روز جهانی پرستاران

شورای بین المللی پرستاران (ICN) از سال 1965، تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت)، سالروز تولد فلورانس نایتینگل را به عنوان روز جهانی پرستاران (International Nurses Day) گرامی می دارد؛ اما این تاریخ در سال 1974 به صورت رسمی وارد تقویم سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی شد.

شعار روز جهانی پرستار 2017

سازمان بهداشت جهانی (WHO) شعار: A voice to lead – Achieving the Sustainable Development Goals را برای روز پرستار امسال انتخاب کرده است.

هدف از انتخاب این شعار در وهله نخست، بالا بردن سطح آگاهی پرستاران درخصوص اهداف توسعه پایدار (SDGs) – سندی که به دلیل وجود اختلافاتی با شرع مقدس اسلام و هویت ایرانی مورد نقد جدی قرار گرفت و در نهایت بخش آموزش آن طبق مطالبه رهبری متوقف شد-  و در وهله دوم، افزایش سطح آگاهی عمومی، دولت ها و سایر تصمیم گیرندگان برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) عنوان شده است.

چالش های حرفه پرستاری

کمبود پرستار: آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می دهد که حدود 48 درصد از اعضای این سازمان، کمتر از 3 پرستار و ماما به ازای هر یک هزار نفر جمعیت دارند و 27 درصد نیز کمتر از 1 پرستار و ماما به ازای همین تعداد جمعیت دارند.

در بسیاری از کشورها، پرستاران و ماماها بیش از 50 درصد نیروی بخش بهداشت و سلامت آن کشور را تشکیل می دهند. تخمین زده می شود که تا سال 2030، کمبود پرستار و ماما از 9 میلیون نفر به 7.6 میلیون نفر کاهش پیدا کند، با این حال مشکل کمبود نیرو در آفریقا و مناطق مدیترانه شرقی طی سال های آینده بدتر خواهد شد. در عین حال، کشورهای مختلف جهان طی چند سال آینده با مشکل جدی کمبود پرستاران متخصص مواجه خواهند بود.

(تصویر:who )

خشونت در محل کار: از مشکلاتی که پرستاران در کشورهای مختلف با آن مواجه هستند، اعمال خشونت از سوی خانواده و اطرافیان بیماران، یا حتی از سوی همکاران است.

این خشونت می تواند از نوع فیزیکی مثل ضرب و جرح، سیلی زدن، هل دادن، و یا استفاده از کلمات زشت و فحاشی به پرستاران باشد.

(تصویر: medscape)

ساعات کار طولانی: بدلیل کمبود نیروی انسانی کافی، پرستاران مجبور به فعالیت در شیفت های طولانی هستند. این درحالیست که ساعات طولانی کار علاوه بر فرسودگی پرستاران، نارضایتی بیماران را نیز در پی خواهد داشت.

بسیاری از پرستاران با مشکل کمبود خواب مواجه هستند که این مسأله، سلامت فردی آنها را به خطر انداخته و در عین حال، بر فعالیت های آنان نیز اثر سوء گذاشته و کارآیی آنها را کاهش می دهد.

خطرات در محل کار: پرستاران در محل کار (بیمارستان، درمانگاه) در معرض انواع عوامل بیماری زای خونی – عفونی، میکروب ها و آسیب ها هستند.

(تصویر: medcomrn)

همچنین میزان آسیب دیدگی شغلی پرستاران نسبتا زیاد است؛ این آسیب دیدگی ها شامل آسیب به گردن و کمر ناشی از بلند کردن بیماران، مشکلات ستون فقرات ناشی از ساعت های طولانی فعالیت و سرپا ایستادن، یا آسیب به سر، دست، کمر و پا ناشی از لیز خوردن بر روی سطوح تمیز و ضدعفونی شده کف اتاق ها هستند.

وضعیت درآمد پرستاران در کشورهای مختلف

میزان حقوق پرستاران با شاخص های مختلفی از جمله: سطح تحصیلات، سابقه کاری و نوع تخصص (پرستار بیهوشی، روان پرستار، پرستار CCU،  پرستار اتاق زایمان، پرستار کودکان) تعیین می شود.

بر اساس گزارش منتشر شده در سال 2015، پرستاران در لوکزامبورگ با حقوق سالانه 82 هزار دلار در صدر فهرست بالاترین میزان حقوق دریافتی قرار دارند. پرستاران در آمریکا با 70 و در ایرلند با 64 هزار دلار در تبه های دوم و سوم قرار دارند.

پرستاران استرالیایی با حقوق سالانه 56 هزار دلار، پرستاران دانمارکی با 54، پرستاران نروژی با 52، پرستاران کانادایی با 51 هزار دلار، در رتبه های چهارم تا هفتم جای دارند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: worldsalaries / icn / WHO

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا