ربات جراح چشم از تست سربلند بیرون آمد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، مطمئنا همه از حساسیت عمل جراحی چشم آگاه هستند و تسلط جراح در این زمینه از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است.

ورود ربات‌ها به این عرصه می‌تواند از اشتباهات و حساسیت‌های موجود بکاهد و کیفیت کار جراحی را ارتقا دهد.

متخصصان دانشگاه آکسفورد موفق شدند رباتی را در این زمینه طراحی کنند که کیفیت جراحی آن از زبردست‌ترین جراحان نیز بهتر باشد.

یکی از مشکلاتی که جراحان چشم با آن مواجه هستند جراحی شبکیه است. قطر 10 میکرونی شبکیه و حساسیت فوق‌العاده آن کار را برای جراح مشکل می‌کند. به علاوه جریان خون در دست جراح نیز می‌تواند از دقت وی بکاهد و مشکلات را دوچندان کند.

ربات دانشگاه آکسفورد با این مشکلات مواجه نیست و به همین دلیل می‌تواند عملی بسیار باکیفیت‌تر در مقایسه با یک جراح داشته باشد.

طراحی این ربات از سال 2011 آغاز شده بود وتیم محققان توانستند با استفاده از آن 12 بیمار را مورد جراحی قرار دهند که تا حدودی موفقیت‌آمیز بود هر چند بدون عوارض نیز نبود.

براساس اطلاعاتی که تیم درمانی ارائه کرده‌اند، دو بیمار خونریزی داخلی خفیف داشتند و یک بیمار نیز ضعف شدید در شبکیه را که منجر به جدا شدن یا پارگی می‌شود، گزارش کرده است. هر چند این مشکلات در مقایسه با عمل‌های انجام شده از سوی انسان کمتر بوده است.

این ربات در حال حاضر تاییدیه آزمایش‌های کلینیکی را دریافت کرده است و باید در آینده منتظر استفاده رسمی از آن باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا