رابطه دیابت با آلزایمر کشف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، دکتر کوروش شاه‌پسند، دانش‌آموخته پسادکتری دانشکده پزشکی هاروارد  در خصوص تحقیقات خود که در راستای درمان بیماری آلزایمر است اظهار داشت: از سال ۹۲۲ تحقیقات خود را در هاروارد در زمینه آلزایمرو راههای درمان این بیماری آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه ادامه این تحقیقات در پژوهشگاه رویان در حال انجام است، گفت: این پروژه در راستای واکسینه کردن افراد در برابر آلزایمر است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به این پروژه خاطر نشان کرد: در این طرح ما عامل مرگ سلولی را پیدا کرده بودیم که شکل خاصی از پروتئین تائو است و باعث مرگ سلول ها می شود.

شاه‌پسند با اشاره به نتیجه جدید این تحقیقات اظهار کرد: به تازگی ارتباط دیابت با آلزایمر را کشف کرده ایم؛ این بدان معناست که اگر فردی مبتلا به دیابت باشد امکان بروز آلزایمر در وی وجود خواهد داشت.

به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، عاملی که سلول های مغزی در دیابت را می کشد بر اثر استرس از قند بالا، در مغز بیماران تشکیل می شود و باعث مرگ سلول های مغزی نیز می شود.

شاه پسند خاطر نشان کرد: تا کنون مشخص نبوده که چه عاملی منجر به از بین بردن سلول های مغزی طی دیابت می شده که ما در این پروژه موفق شدیم این عامل را بیابیم.

وی تاکید داشت: در واقع می توان گفت که افرادی که مبتلا به دیابت هستند ابتلا به آلزایمر در آنها شایع تر است بگونه ای که آلزایمر دیابت تیپ ۳ لقب گرفته است.

وی افزود:بر همین اساس درصدد هستیم واکسن درمان آلزایمر را تولید کنیم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا