نفوذ به یخچال های طبیعی شمال شرق آسیا

تیمی از دانشمندان موسسه محیط زیست و منابع طبیعی شمال شرقی Northwest Institute of Eco-Environment and Resources که از زیر مجموعه های آکادمی ملی علوم در کشور چین محسوب می شود، در حال اجرای عملیات میدانی بررسی و پژوهش ساختار یخچال های طبیعی مناطقی از شمال شرق آسیا هستند. آن ها در مطالعات خود به بررسی سرچشمه های رود اورومکی Urumqi River در یخچال طبیعی شماره 1 واقع در کوهستان تیان شان واقع در شمال شرقی منطقه اویغور پرداختند.

یخچال های طبیعی در سراسر جهان نقش مهمی در تنظیم شرایط آب و هوائی و زیست محیطی ایفا کرده و یکی از مهمترین منابع آب آشامیدنی در دنیا به شمار می روند. متاسفانه روند عقب نشینی و ذوب این یخچال ها در سراسر دنیا و به ویژه مناطق حساس مشاهده شده و کارشناسان اعتقاد دارند اصلی ترین دلیل این موضوع ، پدیده تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین است.

بخش میدانی و نمونه برداری های مرتبط با این پروژه در فاصله روزهای 27 تا 30 آپریل (برابر با 7 تا دهم اردیبهشت ماه) انجام شده و در حال حاظر مطالعات آزمایشگاهی در حال پیگیری است. در این بررسی ها، پژوهشگران با استفاده از فناوری هایی از قبیل  body check به بررسی ضخامت، دما، مواد ساختاری تشکیل دهنده؛ سرعت حرکت یخچال و … در لایه های مختلف پرداخته و تلاش می کنند تغییرات این یخچال ها را در پنجاه سال گذشته مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مهمترین عوامل تهدید کننده آن را شناسائی و تجزیه و تحلیل کنند.

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده لی ژونگ چین از محققان آکادمی ملی علوم قرار چین دارد. گفتنی است در حال حاضر دانشمندان نسبت به گرمایش کره زمین و ذوب یخچال های طبیعی هشدار داده اند. نتایج بررسی های پژوهشگران در گوشه و کنار جهان نشان می دهد که یک هزار و ششصد سال زمان صرف می شود تا یک یخچال طبیعی 300 متر پیشرفت داشته باشد اما به دلیل گرم شدن زمین تنها با 25 سال زمان، این مقدار یخ از بین رفته و ناپدید می شود متاسفانه این روند ذوب یخچال ها در سراسر دنیا مشاهده شده واگر روند ذوب یخچال های طبیعی به همین صورت ادامه داشته باشد ، به زودی شاهد ناپدید شدن این یخچال ها خواهیم بود .

از سوی دیگر پژوهش های جدید انجام شده در زمینه روند ذوب یخچال های منطقه هیمالیا نیز نشان دهنده روند سریع ذوب این یخچال ها و افزایش تعداد دریاچه های این منطقه است. الگوی ذوب یخچال های این منطقه و شکل گیری دریاچه ها در آن ، کاملا متاثر از روند افزایش دمای کره زمین بوده و این مطالعات در حقیقت پایه یک پایش بلند مدت علمی در این منطقه را فراهم کرده است . ذوب این یخچال ها می تواند خطرات طبیعی بسیاری از جمله وقوع سیل را در پی داشته باشد .

منبع: xinhuanet