اهدای جنین و گامت در 10 مرکز ناباروری ایران انجام می شود

به گزارش سیناپرس،به نقل از ایرنا ، 'اهدا' رویکردی است که مراکز درمانی در راستای استفاده از روش های جایگزین برای درمان ناباروری اتخاذ کرده اند؛ این روش از نظر علمی برای زوج های نابارور نتیجه بخش بوده و باعث شده روش های جایگزین مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد.
بسیاری از زوجین نابارور با مشکلاتی از قبیل فقدان تخمک سالم، نداشتن اسپرم یا عدم امکان باروری جنین، امکان مشارکت در تشکیل جنین بیولوژیکی خود را نداشته و در این ارتباط ناچار به استفاده از گامت اهدایی و در غیر این صورت جنین اهدایی هستند. در این ارتباط رشد جنین در رحم زن گیرنده نابارور شکل گرفته و تعلق خاطر بیشتری را به فرزند حاصله احساس می کند.
براساس اعلام وزارت بهداشت، حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که خدمات درمانی لازم باید به آنها ارائه شود. 15 درصد ازدواج های کشور با ناباروری همراه است.

دکتر محمدمهدی آخوندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به این که در کشور 76 مرکز ناباروری اعم از دولتی و خصوصی وجود دارد که 10 مرکز آن به لحاظ داشتن امکانات و تجهیزات مناسب، اقدام به اهدای جنین و گامت می کنند، اظهار کرد: در فرآیند اهدا، از تکنولوژی لقاح خارج رحمی استفاده می شود؛ این شیوه باروری پس از کسب مجوز قانونی و شرعی در برخی مراکز ناباروری انجام می شود.
وی با اشاره به این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصدد ایجاد رویه واحد برای اهدای جنین، گامت و رحم جایگزین در کشور است، بیان کرد: از نظر تکنیکی رویه واحد داریم اما از نظر عملیاتی معمولا وحدت رویه وجود ندارد که وزارت بهداشت درصدد ایجاد آن است.
رییس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران ادامه داد: زوج های نابارور که مشکل فقدان یا نقص اسپرم، تخمک یا جنین دارند از این شیوه برای رفع ناباروری استفاده می کنند.
وی با اشاره به این که ناباروری یکی از مشکلات اصلی کشور در حوزه بهداشت و درمان است، اظهار کرد: اهدای جنین و گامت به عنوان روش های نوین در درمان ناباروری هستند که در سومین کنگره بین المللی تولید مثل با حضور صاحب نظران این حوزه مورد تبادل نظر و بررسی کارشناسانه قرار می گیرد.
آخوندی به محورهای سومین کنگره بین المللی تولید مثل اشاره کرد و گفت: درمان دارویی جدید و تاثیر آن بر اسپرم، سلامت جنسی، بهبود روابط زناشویی، سلامت جنین قبل از لانه گزینی و سلول های بنیادی و تولید مثل از جمله محورهای این کنگره است.
وی گفت: سومین کنگره بین المللی تولید مثل همزمان با دومین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه در مرکزهمایش های بین المللی رازی برگزار خواهد شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا