کرکس ها به بدی که تصور میشود نیستند

از چه زمانی متوجه شدید که علاقه مند رشته پرنده شناسی، بویژه پرندگان شکاری هستید؟

همیشه عشق و علاقه ای نسبت به حیوانات را در وجود خودم احساس می کردم، اما نخستین برخورد من با حیوانات پردار، به جشن تولد 14 سالگی ام باز می گردد که یک قناری هدیه گرفتم و از این زمان تقریبا علاقه من به پرندگان ایجاد شد. از آن زمان در حیاط پشتی منزلمان، یک مرغداری کوچک درست کرده و مشغول مراقبت روزانه از آنها شدم. سپس به صورت داوطلبانه به آکادمی سلطنتی پرندگان شکاری پیوسته و به طور خاص، مراقبت از کرکس ها را آغاز کردم.

چگونه در بخش مراقبت از پرندگان شکاری مشغول فعالیت شدید؟

این کار چندان ساده نبود؛ پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته مدیریت و مراقبت از حیوانات، به عنوان کارآموز داوطلب با باغ وحش کولچستر (Colchester) به مدت یک سال همکاری کردم. همزمان به صورت داوطلب در مرکز توانبخشی کرکس ها (VulPro) در آفریقای جنوبی نیز فعالیت می کردم؛ در این مرکز، مهارت های ضروری را آموختم که به آینده شغلی من کمک کرد. پس از بازگشت به انگلیس، به عنوان مسئول حفاظت باغ وحش مشغول به کار شدم.

کمی در مورد فعایت هایتان در نپال صحبت کنید.

اسکات میسون یکی از معروف ترین متخصصان شاهین در انگلیس است که پروژه Parahawking – پاراگلایدر با شاهین – را در نپال را اجرا می کرد. وی بدنبال یک دستیار بود و من در آروزی گرفتن این شغل بودم؛ وقتی پذیرفته شدم، باور نمی کردم که چنین فرصت فوق العاده و منحصربفردی را بدست آورده باشم.

باتوجه به بحران کرکس (vulture) در آسیا و کاهش 97 درصدی جمعیت این پرندگان در منطقه طی یک دهه گذشته، پروژه Parahawking نقش مهمی در آموزش و افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به این پرنده در معرض خطر ایفا می کرد. بجز برنامه های جاری، در این مدت مشغول توانبخشی و درمان یک کرکس مصری بودم و اطلاعات زیادی از روش حفاظت از این نوع پرنده را آموختم.

به چه گونه ای از پرندگان شکاری علاقه دارید؟

بشدت به کرکس علاقه دارم و همین حس، مرا به آفریقای جنوبی و نپال کشاند. کرکس ها از شهرت و اعتبار خوبی در بین مردم برخوردار نیستند و دوست دارم که این باور را تغییر دهم، چراکه کرکس ها نقش بسیار مهمی در اکوسیستم دارند و به بدی که مردم تصور می کنند، نیستند.

پروژه Parahawking – (پاراگلایدر با شاهین)

 

کرکس ها در راس زنجیره غذایی قرار دارند، چراکه در نهایت همه حیوانات خواهند مرد و حیوانی که آنها را خورده و از شیوع بیماری ها جلوگیری می کند، قطعا کرکس است و دوست دارم که این پرنده را تمیزکننده زباله های طبیعی در طبیعت بنامم.

در طول زندگی حرفه ای، با چه مشکلاتی مواجه بوده اید؟

بسیاری از مسئولیت ها و پروژه های حفاظت شامل کار در کشورهای درحال توسعه است. مشکل اینجاست که در برخی از این کشورها، مسائل چندان قابل پیش بینی نیستند و احتمال بروز مشکلاتی از قبیل درگیری سیاسی یا فساد در سیستم اداری وجود دارد؛ با این حال، اگر واقعا علاقه مند این حرفه باشید، می توانید سختی های کار را نیز تحمل کنید.

به افرادی که علاقه مند این رشته هستند، چه توصیه ای دارید؟

هیچگاه تسلیم نشوید، اگرچه با سختی های فراوانی در این حرفه مواجه خواهید شد. هرگز از رها کردن کار و انجام کارهای داوطلبانه نترسید، چراکه این اقدامات، تعهد و عزم شما برای انجام یک کار جدی را نشان می دهد. کار حفاظت از حیوانات بسیار دشوار است و درآمد خیلی خوبی ندارد، اما مهارت هایی که در محیط عملی می آموزید، فرصت های کاری بیشتری برای شما فراهم می کنند.  

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: conservation-careers

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا