بازسازی مهمترین نبرد جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم را می توان خونبارترین و گسترده ترین جنگ در تاریخ بشریت محسوب کرد که طی آن میلیون ها نفر کشته، زخمی و آواره شدند و پایان آن نیز تاثیرات مهمی در جهان و تقسیم بندی های سیاسی و موازنه قدرت گذاشت. یکی از مهمترین و کلید ترین نبردهای جنگ جهانی دوم که در یکسره شدن تکلیف نبرد نقشی به سزا داشت، نبرد منتهی به سقوط برلین بود که در پی آن ارتش آلمان نازی تسلیم شد.

به تازگی بخش هایی از نبرد برلین بر اساس مستندات تاریخی و با حضور صدها هنرپیشه بدلکار که به لباس ها و تجهیزات نیروهای آلمان نازی و ارتش سرخ شوروی مجهز بودند؛ بازسازی شده است. در این برنامه که در برابر دیدگان ناظرین در پارک میهن یا (Patriot Park) در نزدیکی مسکو اجرا شد، سربازان هر دو طرف در مواضع خود قرار گرفته و بخش هایی از نبرد برلین به نمایش گذاشته شد.

در 16 ژانویه سال 1945 میلادی، ارتش سرخ شوروی سابق با هجومی گسترده به نیروهای نازی و با هدف یکسره کردن تکلیف جنگ به سمت غرب حرکت کرده و با سرعت نسبتا زیادی پیشروی کرد. این پیشروی به حدی سریع بود که نیروهای شوروی در بیستم آپریل همان سال به حومه شهر برلین رسیده و یکی از خونبارترین صفحات جنگ جهانی دوم رقم خورد. این جنگ که در پی آن پیروزی متفقین و شکست متحدین مشخص شد، تا روز 22 می ادامه یافته و استالین، رهبر وقت حکومت شوروی از این تهاجم اهداف مهمی از جمله دستگیری هیتلر، دستیابی به اسناد سری سلاح های آلمان، عدم اعتماد به قوای متحد خود در جبهه متفقین و کسب سهم بیشتری در پیروزی را دنبال می کرد.

نقطه اوج و بخش پایانی این نبرد در کوه های سیلو در نزدیکی برلین رخ داده و طی آن یک میلیون سرباز شوروی در برابر یک صدهزار سرباز آلمانی قرار گرفتند. در این نبرد همچنین ده ها هزار اسلحه سنگین و ادوات زرهی نیز از سوی دو طرف مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت نیروهای شوروی با دادن بیش از 30 هزار کشته توانستند دروازه برلین را فرو ریخته و به سمت شهر حرکت کنند. همزمان با این موضوع ارتش ایالات متحده امریکا نیز از سمت غرب و حاشیه رود الب به سوی برلین در حال حرکت بود.

به تازگی بخش هایی از این نبرد بر اساس مستندات تاریخی و با حضور صدها هنرپیشه بدلکار که به لباس ها و تجهیزات نیروهای آلمان نازی و ارتش سرخ شوروی مجهز بودند؛ بازسازی شده است. در این برنامه که در برابر دیدگان ناظرین در پارک میهن یا (Patriot Park) در نزدیکی مسکو اجرا شد، سربازان هر دو طرف در مواضع خود قرار گرفته و بخش هایی از نبرد برلین بازسازی شد.

به گفته مقامات وزارت دفاع روسیه، در جریان این نمایش از دو تانک T34-85، دو تانک IS-2، دو توپ خودکششی؛ چهار موشک انداز کاتیوشای BM-13 در جبهه شوروی استفاده شده و در عوض در جبهه نیروهای نازی نیز چهار تانک Panzer IV، دو تانک Panzer III؛ یک Panzer VI و یک توپ خود کششی Sturmgeschutz؛ خودروهای زرهی و دو هواپیمای Messershmitt Bf-109E استفاده شده است. در بخش های مختلف این برنامه؛ نبردهای نفر به نفر، حرکت تانک ها و هواپیماها و سایر فعل و انفعالات نبرد فوق بازسازی شده اند.

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا