ابداع سیستم خنک‌کننده برای رایانه‌های کوانتومی

به گزارش سیناپرس از ایسنا به نقل از ساینس دیلی، دستاورد جدید دانشمندان دانشگاه Aalto در فنلاند، نویدی برای حذف اشتباهات مضر در محاسبات کوانتومی و ارائه رایانه‌های کوانتومی کاربردی است.

مانند پردازنده‌های معمولی، رایانه کوانتومی به نوعی مکانیسم خنک‌کننده نیاز دارد.

تفاوت رایانه‌های کوانتومی با رایانه‌های معمولی در آن است که رایانه‌های کوانتومی به جای بیت‌های معمولی، محاسبات را با استفاده از بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت‌ها انجام می‌دهند.

بیت‌های موجود در رایانه‌های معمولی و لپ‌تاپ‌ها صفر یا یک هستند در حالی که یک کیوبیت می‌تواند همزمان در هر دو حالت وجود داشته باشد. این تطبیق‌پذیری کیوبیت‌ها در انجام محاسبات پیچیده کاربرد دارد، اما همزمان آن‌ها را در مقابل اختلالات خارجی حساس می‌کند.

در آینده هزاران یا حتی میلیون‌ها کیوبیت منطقی در انجام محاسبات به کار می‌رود و برای ارائه بازدهی مناسب، هر کیوبیت باید در آغاز محاسبات ریست شود.

چنانچه کیوبیت‌ها بیش از اندازه داغ شوند، نمی‌توانند محاسبات را درست انجام دهند زیرا بین حالت‌‌های مختلف بیش از حد سوئیچ می‌شوند.

دانشمندان با ساخت نوعی نانوخنک‌کننده این مشکل را حل کرده‌‌‌‌اند؛ با استفاده از این سیستم، در آینده ابزارهای کوانتومی الکتریکی به سرعت شروع به انجام عملیات می‌کنند و قدرتمندتر و قابل اعتمادتر خواهند بود.

جزئیات این دستاورد علمی در Nature Communications منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا