انسان 1000 سال دیگر چگونه است؟

احتمالا ما قد بلندتر خواهیم شد، این را از روی افزایش قد در طول 130 سال گذشته می‌توان به سادگی حدس زد. در طول بیشتر از یک قرن قد انسان‌ها تقریبا در همه جای جهان افزایش چشم‌گیری یافته است؛ تقریبا به طور متوسط چیزی حدود 8 سانتیمتر.

همین طور احتمالش هست که ما با ماشین‌هایی پیوند بخوریم که باعث بهبود شنوایی، بینایی، سلامت و دیگر چیزها می‌شوند. در حال حاضر ما سمعک‌های کاشتنی در گوش را داریم که به شما اجازه ضبط صدا و کشتن صدای بیرون را می‌دهد که با آیفون سینک می‌شود.

مثال دیگر را می‌توان از روی کار گروهی در دانشگاه اورگان زد، که یک چشم بیونیک برای دیدن افراد نابینا ساخته‌اند. بنابراین دور از تصور نیست که روزی از این تکنولوژی برای دیدن چیزی استفاده کنیم که در حال حاضر برای ما نادیدنی است، مثلا دیدن در طول موج‌های دیگر به غیر از نور مرئی شامل مادون قرمز یا اشعه ایکس. جالب است نه؟

این روند به جایی ختم می‌شود که در آن پروتز‌ها فقط برای معلولان کار گذشته نمی‌شوند. با این حال تنها ظاهر ما نیست که تغییر خواهد کرد، ژن‌های ما هم در مقیاس میکروسکپی دچار فرگشت خواهند شد تا زندگی ما را افزایش دهند. برای مثال یک مطالعه در آکسفورد کشف کرد گروهی از کودگان آلوده به اچ‌آی‌وی در آفریقای جنوبی هیچ‌گاه به ایدز مبتلا نمی‌شوند و این موضوع به دلیل تفاوت ژنتیکی آن‌ها است.

با ابزارهای ویرایش ژنی مثل کریسپر ما ممکن است سرانجام بتوانیم خودمان را در مقابل بیماری‌های و پیری مقاوم کنیم. یک تغییر دیگر که ممکن است فرگشت ما را تحت تاثیر قرار دهد مهاجرت به سیارات دیگر از جمله مریخ است. مریخ نسبت به زمین 66 درصد نور کمتری در یافت می‌کند. این به این معنی است که چشم انسان‌ها به سوی چشمی با مردمک بزرگ‌تر فرگشت خواهد یافت تا نور بیشتری دریافت کرده و ببیند.

همینطور از آن‌جایی که جاذبه روی مریخ 38 درصد زمین است، انسان‌های روی مریخ ممکن است بسیار قد بلندتر از انسان‌های روی زمین باشند. این موضوع در باز شدن ستون فقرات افرادی که مدت طولانی در فضا مانده‌اند وبلندتر شدن قد آن‌ها دیده خواهد شد.

اماحتی همین‌جا روی زمین هم اتفاقات فرگشتی زیادی رخ خواهد داد؛ بی‌مرگی. مسیر بی‌مرگی از بارگذاری آگاهی انسان روی یک ماشین می‌گذرد. در حال حاضر محققان در ایتالیا و چین در حال آزمایش پیوند‌هایی هستند برای این‌که ببینند آیا می‌شود هوشیاری و آگاهی را از یک بدن به بدن دیگر منتقل کرد. پیوند سر یکی از قدم‌های بعدی خواهد بود.

با این‌حال هر اتفاقی که در طول 1000 سال آینده رخ دهد، از جمله این‌که ما با ماشین‌ها پیوند بخوریم یا تبدیل به آن‌ها شویم، یک چیز مشخص است؛ انسان همواره در حال تغییر است، هرچه ین تغییر سریعتر رخ دهد و ما موفق شویم از زمین خارج شویم، شانس بهتری برای فرار از انقراض داریم.