دانشگاه‌هایی که ماموریت فراملی دارند، در مرزهای دانش گام بردارند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،مجتبی شریعتی‌نیاسر صبح در مراسم گرامی‌داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه که در دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: اوایل انقلاب جمعیت دانشجویی کشور حدود 180 هزار نفر بود. این تعداد سال 84 به 2 میلیون و 200 هزار نفر و سال 92 به 4 میلیون و 800 هزار نفر رسید. این در حالی است که سال 84، تعداد مراکز آموزش عالی 915 مورد بود که در سال 92 به 2800 مورد رسید.

وی با اشاره به اینکه شاخص نسبت دانشجو به استاد در سال‌های 84 و 92 به ترتیب 25 و 35 نفر بود، ادامه داد: وقتی جوانان یک کشور وارد عرصه‌های آموزشی می‌شوند، دولت باید حداقل تا چهار سال مسئولیت آن‌ها را به عهده بگیرد. با وجود چنین رشد بی‌رویه‌ای، تنها اقدام دولت فعلی، مهار وضعیت بود. از این رو طرح آمایش آموزش عالی تدوین شد تا زیربنای سیاست‌گذاری‌های اصولی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه پارسال 60 میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان دوره دکترا پرداخت شد، گفت: این رقم امسال به 110 میلیارد تومان می‌رسد.

شریعتی‌نیاسر همچنین با بیان اینکه طرح مذکور در هیچ کدام از دولت‌ها به طور جدی پیگیری نشده بود، افزود: دولت تدبیر و امید یک سال بر روی طرح آمایش آموزش عالی کار کرد و معتقد است که این طرح باید نسخه کاری ادامه راه باشد؛ چرا که چند مولفه مهم از جمله منطقه‌ای کردن آموزش عالی و مدیریت منطقه‌ای و تمرکززدایی را در بر می‌گیرد.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه طی دولت‌های نهم و دهم به طور میانگین هفته‌ای سه مجوز در حوزه آموزش عالی صادر شده است، تصریح کرد: متاسفانه همه مراکز دانشگاهی ما علی‌الخصوص در گذشته انفرادی عمل می‌کردند، در حالی که در حوزه آموزش عالی باید ملی فکر کنیم و با رویکرد کلان و محلی عمل کنیم و باید رویکردهای کارشناسی در نظام تصمیم‌گیری حاکم باشد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام‌نور تا قبل از سال 92 به سمت راه‌اندازی رشته‌های حضوری، تجربی و عملی سوق پیدا کرد و این خلاف ماموریت دانشگاه بود. دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی‌کاربردی نیز مغفول مانده‌اند که جهت بهبود وضعیت، دولت طی چهار سال گذشته به دانشگاه‌های پیام‌نور اجازه نداده که رشته‌هایی که به واحد عملی نیاز دارند، راه‌اندازی کنند.

شریعتی‌نیاسر با تاکید بر اینکه باید در راستای ماموریت خود حرکت کند و طی چهار سال گذشته، بیش از 200 رشته محل مجوز آموزش‌های مجازی گرفته است، تصریح کرد: فلسفه وجودی دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که از دانش‌آموختگان هنرستان‌ها، تکنسین تربیت کنند. یکی از دلایل پیشرفت کره‌جنوبی، توجه ویژه به دوره‌های تکنسین‌پروری است ولی متاسفانه ما در این رابطه مشکل داریم، در حالی که همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فنی شاغل هستند.

این مسئول ادامه داد: در کیفیت‌بخشی نیز گام‌های خوبی برداشته شده که از جمله آن‌ها می‌توان تبیین دهه سرآمدی آموزش را برشمرد؛ در واقع آموزش بسترساز همه فعالیت‌های جامعه است و پژوهشگر خوب کسی است که از آموزش‌های خوب برخوردار بوده باشد. البته بخشی از کیفیت‌بخشی به سیاست‌گذاری‌های نهاد بالادستی و بخشی به حوزه دانشگاه برمی‌گردد ولی شیوه آموزش ما با شیوه آموزش 50 سال پیش فرقی نکرده است.

شریعتی‌نیاسر یادآور شد: باید تحول و پویایی ایجاد کنیم و کلاس از حالت استاتیک به دینامیک تبدیل شود. افراد جویای تحول، رویکرد بلندمدت دارند و ریسک‌پذیرند و مدیری می‌تواند تحول ایجاد کند که در جهت اعتلای زیردستان خود گام بردارند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: برای ساماندهی مراکزی که با استانداردها فاصله دارند، با فشارهای زیادی از جهت افرادی که تعریف درستی از دانشگاه‌ها ندارند، مواجه‌ایم و باید با مشارکت و خرد جمعی مشکلات را برطرف کنیم. در هر صورت، طی چهار سال گذشته 95 درصد از رشته‌های غیرضروری دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی جمع‌آوری شد.

شریعتی‌نیاسر با تاکید بر اینکه نظارت جدی بر عملکرد دانشگاه‌ها صورت گیرد، ادامه داد: پارسال 1500 مورد فرصت تحقیقاتی داشتیم و خوشبختانه تعداد فرصت‌های تحقیقاتی داخل کشور از افزایشی 40 درصدی برخوردار شد. علاوه بر این، 830 مورد از رشته‌های تحصیلی بررسی و 600 رشته بازنگری شد. هر کدام از دانشگاه‌ها نیز در صورتی که برای تامین شغل دانشجویان متعهد شوند، می‌توانند مجوز ‌راه‌اندازی رشته‌های جدید را اخذ کنند.

رئیس دانشگاه زنجان نیز در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های دانشگاه زنجان این است که اگرچه ورودی‌ها رتبه‌های خیلی بالایی ندارند ولی خروجی‌ها فوق‌العاده است.

خلیل جمشیدی افزود: خوشبختانه اساتید دانشگاه زنجان، دانشجوهای موفقی تربیت می‌کنند و تحویل جامعه می‌دهند. همچنین دانشگاه زنجان در برخی شاخص‌ها در تراز دانشگاه‌های تراز اول به‌شمار می‌رود، از وضعیت نسبتا مطلوبی برخورداریم. البته کاستی‌هایی هم هست ولی باید در رفع آن‌ها اهتمام بورزیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا