همکاری ایران با آلمان وژاپن برای مهار ریزگردهای اهواز

به گزار سیناپرس،ضیاء االدین شعاعی مدیر پروژه مقابله با گرد و غبار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره همکاری ایران با کشورهای خارجی برای حل معضل گرد وغبار در کشور به ویژه خوزستان گفت: با توجه به حاد بودن وضعیت استان خوزستان در مورد گرد و غبار، در قالب استفاده از فناوری های نوین و استفاده از تجارب کشورهای دیگر تلاش وسیعی را آغاز کرده ایم.
وی افزود: در این راستا استان خوزستان طی هفته گذشته و هفته جاری میزبان دو هیات از کشورهای ژاپن و آلمان بود و مباحث محیط زیستی متنوعی با رویکرد ریزگردها میان اعضای این هیات و محققان و مسوولان ایرانی مبادله شد.
وی درباره فعالیت ژاپن در ایران توضیح داد: بر اساس قرارداد منعقد شده میان وزارت محیط زیست ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست ایران مقرر شد همکاری های محیط زیستی میان دو کشور با محوریت مقابله با گرد و غبار و ایجاد شبکه پایش و استفاده از آن در پیش هشدارها شکل گیرد.
وی با بیان اینکه ژاپن، چین و کره در این زمینه طرح موفقی را اجرا کردند اظهار کرد: این کشورها ابزارهایی به نام' لیدار' نصب کرده اند که قادرند شکل گیری و حرکت توفان های گرد و غبار را تعقیب کنند که می توان از اطلاعات این ابزارها برای پیش هشدارها یعنی هشدار به مردم استفاده کرد.
شعاعی افزود: در بازدیدی که از این امکانات داشتیم تقاضا کردیم آنها را به ایران نیز بیاورند و در سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ژاپن تفاهم نامه ای میان وزارت محیط زیست ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست ایران امضا شد و طی آن مقرر شد در این زمینه همکاری هایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در قالب این همکاری قرار است این ابزارها در اهواز نصب شود، این ابزار قادر است به صورت پیوسته و آنلاین اطلاعاتی از گرد و غبار شامل قطر توده گرد و غبار به اضافه غلطت توده را مانیتور کند در حالی که اکنون اطلاعات ما از ابزارهای موجود به صورت ساعتی به دست می آید.
مدیر پروژه مقابله با گرد و غبار افزود: با توجه به اینکه وقوع توفان های گرد و غباری با این شدتی که در ایران رخ می دهد تقریبا در دنیا بی سابقه است از این رو پیشنهاد شد ابتدا قابلیت این دستگاه ها در شهر اهواز به مدت یکسال مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت منطقی بودن جواب ها و نتیجه کار و توان دستگاه ها برای اندازه گیری غلظت بالای پنج تا 6 هزار میکرو گرم بر متر مکعب در اهواز و خوزستان، به صورت شبکه ای مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: پیشنهاد دادیم در صورتی که جواب آزمایش دستگاه ها برای میزان توان آنها مثبت بود، در آینده بتوانیم این ابزار را در سراسر منطقه یعنی از سوریه گرفته تا افغانستان، پاکستان و ایران نصب کنیم، البته این یک درخواست است و در صورت تامین هزینه امکان پذیر است.
وی افزود: این پیشنهاد خوبی است که ما هم شبکه ای مانند مغولستان، چین، کره و ژاپن در کشورهایی از جمله اردن، سوریه، عراق، ایران، پاکستان، افغانستان و برخی کشورهای اطراف دریاچه آرال که خشک شده احداث کنیم که در این صورت یک شبکه گرد و غباری آنلاین در منطقه خواهیم داشت که می توانیم با استفاده از اطلاعات آن به موقع هشدار دهیم.
شعاعی گفت: ابزار انتخاب شده و دولت ژاپن قبول کرده هزینه این کار تحقیقاتی را بپردازد، همچنین مقررشد وزارت محیط زیست ژاپن ابزار را به ایران بیاورد و هم اینکه به عنوان کار مشترک میان ایران و مرکز تحقیقات محیط زیست وزارت محیط زیست ژاپن همکاری صورت گیرد تا در آینده شاهد تحولاتی در منطقه باشیم.
وی در ادامه به حضور هیات آلمانی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: همچنین یک هیات آلمانی هفته جاری به خوزستان رفته است که تجربه خوبی در کارهای محیط زیستی از جمله استفاده از انواع مالچ ها و سوپر جاذب ها دارند.
مدیر پروژه مقابله با گرد و غبار افزود: این هیات تجربیات خود را ارائه کردند و برای آشنایی با منطقه چند نوبت بازدید داشتند، این مذاکرات در مرحله ابتدایی است و از آنها خواسته شد ابتدا این مواد به صورت پایلوت استفاده شود و در صورت مقرون به صرفه بودن از توان آنها برای داخلی کردن تولید از آنها استفاده شود.
وی اظهار کرد: همچنین استفاده این مواد در طبیعت فعلا در مراحل ابتدایی است و مستلزم این است که این مواد وارد کشور شود و آزمایش های مربوط به آلودگی ها و دوستدار محیط زیست بودن آن انجام گیرد و در صورتی که با استانداردهای محیط زیست ایران مغایرت نداشته باشد، قرارداد تحقیقاتی میان دو کشور منعقد شود.
همچنین احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان دراین باره گفت: به دنبال تفاهم نامه زیست محیطی بین ایران و آلمان درخصوص همکاری در زمینه موضوعات زیست محیطی هیات آلمانی به ایران سفر کردند.
وی افزود: اعضای این هیات در زمینه تولید سوپر جاذب های آبی که در کاهش مصرف آب در مناطق کم آب برای رشد گیاهان در کانون های گرد و غبار کاربرد دارند ، فعالیت می کنند.
لاهیجان زاده گفت: اعضای این هیات در گزارشی اعلام کردند که تاکنون توانسته اند این محصول را در کشورهای مختلفی در جهان آزمایش کنند و نتایج خوبی هم به دست آوردند، با این محصول می توان در مصرف آب تا 80 درصد صرفه جویی کرد که در رشد بهتر گیاه هم موثر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا