کتابخانه­‌های دانشگاه­‌های آمریکا دیجیتالی می­‌شود

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از لس آنجلس‌تایمز،  این کار به منظور ایجاد فضای بیشتر و به خواست دانشجویان و با توجه به نیاز امروزه انجام می­‌پذیرد.

کتابخانه­‌های دانشگاه­‌های آمریکا به سمت دیجیتالی کردن کتاب­‌های خود می­‌روند. قفسه­‌ها و کتاب­ها به همراه دیگر وسایل به مرور با نسخه­‌های دیجیتالی جابجا می­‌شوند. گفته می‌­شود این کار برای پیشرفت نظام آموزشی و همگامی با دانشجویان انجام می­‌شود.

کتابخانه­‌ها نزدیک به 4000 سال است که همیشه دانش‌­آموزان و دانشجویان را در راه یادگیری علوم مختلف یاری کرده­‌اند اما امروزه با پدید آمدن انقلاب دیجیتالی نحوه استفاده از کتابخانه­‌ها  و کتاب­‌ها در محیط دانشگاه­‌ها تغییر کرده است.

از دانشگاه کالیفرنیا تا هاروارد، کتابخانه‌­ها تحت بازسازی و تغییرات عمده قرار گرفته­‌اند. قفسه­‌ها برداشته می­‌شوند و کتاب­‌ها انبار می­‌شوند تا فضا برای مطالعه نسخه­‌های دیجیتال فراهم شود. ضمن این که بودجه نگه­داری این کتابخانه­‌ها به بخش دیجیتال سازی آن­ها منتقل می­‌شود.

تابستان گذشته 80 هزار کتاب از کتابخانه علوم و مهندسی دانشگاه کالیفرنیا حذف فیزیکی و به دیجیتال تبدیل شد. البته این موضوع سبب نارضایتی اعضای هیئت علمی این دانشگاه شد، زیرا شکایت داشتند که هیچ مشورتی با آن­ها در زمینه این که کدام کتاب­ها باید حذف شوند و کدام­ها نه، نشده است.

براساس تحقیقات بین­‌المللی دانشجویان بازخورد مثبتی نسبت به این تحول دیجیتالی در کتابخانه­‌ها داشته­‌اند. کورتیس مک­مولن که پروفسور ریاضیات در دانشگاه هاروارد است از این تغییرات به عنوان "موج آینده" یاد کرد.

وی افزود: ایده انجام تحقیقات در یک کتابخانه در مقایسه با جستجوی آن در گوگل و فضای وب بسیار قدیمی شده است. شاید مردم بهترین اطلاعات را در گوگل پیدا نکنند اما آن­ها به جستجوی آنلاین عادت کرده‌­اند.

پروفسور ریچارد مونت­گومری، استاد ریاضیات دانشگاه کالیفرنیا مخالف این تغییرات است. او می­‌گوید وقتی در یک فضای خالی که قبلا کتابخانه بوده است قدم می‌­گذارید احساس وحشتناکی به انسان دست می­‌دهد و حسی مانند مرگ دارد!

هر روزه دانشگاه­های بیشتر و بیشتری برای ایجاد فضای بیشتر دست به بازسازی کتابخانه­‌های خود می­‌زنند. به عنوان مثال دانشگاه کالیفرنیا برای جاگرفتن صندلی­‌های بیشتر و اتاقک‌­های مطالعه جمعی، یک طبقه کامل از ساختمانش را بازسازی کرده است.

دانشگاه نورویچ که قدیمی­‌ترین دانشگاه خصوصی نظامی آمریکاست قریب به 7 میلیون دلار برای بازسازی کتابخانه­اش اختصاص داد که دومین پروژه بزرگ بازسازی از بودجه 100 میلیون دلاری اختصاص یافته این دانشگاه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا