انقلاب واقعی در طراحی فضای داخلی خودرو در راه است

خودرو به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده و با بخش های مختلف فعالیت انسان، از اوقات فراغت تا کسب و کار گره خورده است. متوسط استفاده و حضور مردم در خودروها افزایش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال، متوسط تردد مردم آمریکا با خودرو از سال 1980 حدود 20 درصد افزایش یافته است. در شهرهای بزرگ مانند پکن یا قاهره نیز مدت زمان حضور افراد درون خودروها بیشتر شده و به تبع آن، نیازهای مردم نیز افزایش پیدا کرده است.

درک جنکینز، طراح ارشد شرکت نوپای لوسید موتورز (Lucid Motors) معتقد است که طراحی خودروهای خودران که از قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر برخوردار هستند، سطح انتظارات مردم را بالا برده اند و همین مسأله به طور همزمان، بخش طراحی فضای داخلی خودرو را نیز تحت تأثیر قرار داده است.  

میشائیل هارلی، تحلیلگر اجرایی شرکت تحقیقات صنعت خودرو Kelley Blue Book نیز بر این باور است که فضای داخلی خودرو چیزی بیش از یک صندلی نرم و راحت، یک سقف برای حفاظت از سرنشینان و مجموعه ای از عناصر خارجی نیست؛ اما همین فضای ساده امروز به یک محیط امن، یک آمفی تئاتر موسیقی، یک اتاق کنفرانس تلفنی، مکانی برای خوردن غذا و غیره تبدیل شده است.

هارلی افزود: خودرو دیگر فقط وسیله ای برای جابجا کردن افراد بین دو نقطه نیست و سطح انتظارات (هنگام انتخاب و خرید خودرو) نسبت به یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. ادغام ویژگی های جدید و استفاده از مواد با کیفیت بالا، از جمله این انتظارات هستند.

انتظارات و تقاضای مشتریان هیچگاه پایان نمی پذیرد؛ بنابرین، صنعت خودروسازی خود را آماده شروع یک رقابت تنگاتنگ در حوزه طراحی فضای داخلی خودرو می کند.

به عنوان مثال، تقاضا در یک منطقه، بویژه بازارهای بزرگی مانند چین با روند رو به رشدی مواجه است؛ افزایش فضای قسمت عقب خودرو، پخش کننده رایحه درون خودرو، استفاده از سیستم روشنایی خاص، از جمله انتظارات مشتریان در این منطقه محسوب می شوند.

(تصویر: pinthiscars)

خودروسازان در حال تولید "خودروهای جهانی" هستند؛ خودروهایی که بتوان آنها را در هر بازاری در سراسر جهان فروخت. از این رو، هرچه طراحی فضای داخلی عمومی تر شود، تفاوت و تمایز بیشتر جلوه می کند.

حتی برندهایی با قیمت های نسبتا پایین مانند کیا (Kia) نیز به طور خاص، افزایش کیفیت طراحی داخلی را مدنظر قرار داده اند و این مسأله، نشانگر شکل گیری رقابت شدید در بخش طراحی داخلی خودرو است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: wired

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا