تعیین تکلیف 26 طرح ملی در کارگروه مشترک

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، مهندس مصطفی کاظمی با بیان اینکه 47 طرح کلان ملی در دولت دهم به تصویب رسیده است، افزود: از این تعداد حدود 8 طرح در فاصله زمانی 2 هفته‌ای پایان دولت دهم به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در زمان تصویب، اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این طرح‌ها حدود 2 هزار و 570 میلیارد تومان پیش‌بینی شد، ولی در هیچ یک از اسناد، منبع مالی و نحوه تأمین اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته نشد.

کاظمی یکی از اقدامات جدی دبیرخانه شورای عالی عتف در دولت یازدهم را بررسی مجدد طرح‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌های سفارش دهنده و بهره‌بردار، سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورا و سازماندهی اطلاعات و مستندات این طرح‌ها عنوان کرد و یادآور شد: بررسی‌های ما نشان داد که برخی از این طرح‌ها در زمان تصویب فاقد پروپوزال و ساختار شکست کار و بعضی دیگر از طرح‌ها فاقد برخی از ارکان اجرایی نظیر کمیته راهبری، ناظر و مدیر طرح بوده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مصوبات شورای عالی عتف که در ابتدای دولت یازدهم و با هدف اعمال نظارت دقیق بر اجرای طرح‌ها بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور انجام گرفت، لزوم اعلام حمایت مالی دستگاه‌های سفارش دهنده از طرح‌های مورد نیاز است. بر اساس این مصوبه شورای عالی تنها طرح‌های کلان ملی را تأیید و مورد حمایت قرار می‌دهد که موفق به جلب حمایت مالی دستگاه‌های سفارش‌دهنده شده باشند.

دسته‌بندی طرح‌های کلان

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه در دبیرخانه اقدام به دسته‌بندی طرح‌های کلان بر اساس ماهیت پژوهش، جنس خروجی و بازار نهایی شده است، یادآور شد: دسته اول طرح‌های دانش‌محور هستند که خروجی آنها بصورت مستندات علمی است، نظیر طرح «فرهنگ جامع زبان فارسی» و دسته دوم طرح‌هایی هستند که با هدف تولید اسناد مدیریتی یا طراحی سیستم‌های پیچیده در جهت ایجاد یک زیر ساخت ملی مانند طرح کلان ملی «مدیریت یکپارچه میدان گازی پارس جنوبی» تعریف شده‌اند.

کاظمی، دسته سوم طرح‌های کلان را طرح‌های محصول محوری دانست که هدف آنها تولید یک محصول ملی مانند «طراحی و ساخت سیکلوترون کوچک برای مصارف پزشکی» تعیین شده است.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه دستگاه‌های سفارش دهنده باید بر اساس دسته‌بندی‌های صورت‌گرفته نسبت به تأمین اعتبار طرح‌های تحت حمایت خود اقدام کنند، یادآور شد: در مورد طرح‌های دسته اول که از جنس دانشی هستند، دبیرخانه رویکرد متفاوتی داشته و 80 درصد اعتبارات از سوی شورای عالی عتف تامین می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این دسته‌بندی، شورای عالی عتف مصوب کرد که برای هر طرح کلان ملی که مورد حمایت مالی شورا قرار می‌گیرد، دستگاه سفارش دهنده باید مطابق با سهم تعیین شده در تأمین اعتبار طرح مشارکت داشته باشد.

به گفته وی در خصوص طرح‌های دسته دوم، بر اساس این مصوبه، 50 درصد اعتبارات مورد نیاز طرح و در خصوص طرح‌های دسته سوم 70 درصد از اعتبارات طرح باید توسط دستگاه سفارش‌دهنده طرح تامین شود.

آغاز مذاکرات با دستگاه‌ها برای تامین مالی طرح‌های کلان

کاظمی با بیان اینکه تمام اقدامات صورت گرفته برای طرح‌های کلان ملی از طریق 11 کمیسیون تخصصی شورای عتف صورت گرفته است، یادآور شد: نیمی از اعضای کمیسیون‌ها از مسؤولان دستگاه‌های اجرایی کشور هستند، از این رو زمانی که یک طرح کلان ملی در این کمیسیون‌ها مطرح می‌شود هم نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در خصوص آن اظهار نظر می‌کنند و هم نخبگان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف اضافه کرد: بر اساس این مصوبه دبیرخانه طی سه مرحله مکاتبه با بالاترین مقام مسؤول دستگاه‌های اجرایی، نظر آنها را در خصوص نحوه حمایت از طرح‌های مرتبط درخواست کردیم که تاکنون حمایت از 47 طرح کلان ملی از سوی 13 دستگاه اجرایی کشور بطور رسمی اعلام شده است.

کاظمی ادامه داد: از سوی دیگر، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع کافی را در اختیار ندارد و باید طی فرآیندی منابع را تامین کند و باید مشخص شود که کدام یک از این طرح‌ها از نظر ماهیت، طرح کلان ملی محسوب می‌شوند و یا باید از لیست طرح‌های حمایتی خارج شوند.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه تنها از طرح‌های کلان ملی دارای حامی، حمایت می‌کند، یادآور شد: بعد از چندین مصوبه شورا که بر اساس آن این سازمان موظف به تامین اعتبارات مورد نظر شده بود، بنا شد کارگروه مشترکی میان دبیرخانه شورای عتف، سازمان برنامه و بودجه، مجریان محوری و دستگاه‌های سفارش دهنده با هدف اولویت‌بندی طرح‌های کلان از نظر میزان تأثیر بر تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.

وی با بیان این که این کارگروه مجددا طرح‌های کلان ملی را بررسی می‌کند، گفت: در این کارگروه طرح‌های کلان ملی بر اساس 47 طرح مصوب در دولت قبل و یک طرح مصوب در دولت یازدهم با عنوان «رصدخانه ملی» مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت.

سرنوشت 48 طرح کلان بعد از بررسی کارگروه

کاظمی با اشاره به نتایج به دست آمده از بررسی‌های این کارگروه مشترک، گفت: از تعداد 48 طرح کلان ملی 22 طرح در اولویت «الف» قرار گرفت و بنا شد اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود و 13 طرح نیز مختومه اعلام شد و باید مراحل تسویه حساب و تحویل مستندات در مورد آنها انجام شود.

وی اظهار کرد: همچنین بر اساس نتایج بررسی‌های این کارگروه مشترک قرار شد 12 طرح کلان اولویت «ب» مورد بررسی مجدد قرار گیرد که در حال حاضر جلسات آن در حال برگزاری است.

به گفته وی، تاکنون از 12 طرح 5 طرح مورد بررسی مجدد قرار گرفت که 2 مورد آن رد شد و 3 مورد دیگر به صورت مشروط مورد تایید قرار گرفته است.

کاظمی درباره دلایل پذیرش مشروط طرح‌های کلان چنین توضیح داد: برخی از طرح‌ها فاقد پروپوزال در زمان تصویب بودند و یا اعتبارات درخواست شده با شرح خدمات ذکر شده در پروپوزال طرح فاصله زیادی دارد، از این رو تصویب این دسته از طرح‌ها مشروط به انجام اصلاحات و نظر کمیسیون تخصصی مرتبط است.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه توافق خود را برای تامین اعتبارات اعلام کرده است، افزود: بر اساس برنامه زمانی و ریالی که در دبیرخانه استخراج شده، برای طرح‌های کلان ملی مصوب مقرر شد در سال 96 در یک بازه زمانی 5 ساله اگر به طور متوسط برای هر طرح کلان ملی 330 میلیارد تومان تامین اعتبار شود، پس از 5 سال این طرح‌ها به پایان خواهد رسید.

کاظمی خاطر نشان کرد: مقرر شده است که طرح‌های کلانی که مصوب می‌شوند و مورد تأیید کارگروه مشترک در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گیرند، سالی 330 میلیارد تومان سهم دولت از طریق این سازمان تامین شود.

وی در عین حال با بیان اینکه این میزان اعتبار به صورت یکجا تامین نخواهد شد، افزود: این اعتبارات بر اساس میزان پیشرفت پروژه و اعتبارات پرداختی از سوی دستگاه متقاضی به طرح‌های کلان ملی اختصاص خواهد یافت.

رصدخانه ملی

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به طرح کلان ملی رصدخانه ملی گفت: این طرح تعریف شده در معاونت علمی نبوده است و تنها از سوی این معاونت بخشی از اعتبارات آن تامین شد.

وی در خصوص اینکه آیا این طرح یکی از طرح‌های کلان ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، خاطر نشان کرد: این طرح از سوی دکتر لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین، ارائه و بخشی از منابع مالی آن نیز از سوی این معاونت تامین شده بود.

کاظمی با تاکید بر اینکه بخشی از اعتبارات از سوی معاونت نیز پرداخت شده بود، گفت: این طرح با  طی کردن مراحل تصویب مطابق ساختار شورای عالی عتف و تصویب آن در نوزدهمین جلسه این شورا، جزو طرح‌های کلان ملی قرار گرفت.

اسامی 22 طرح کلان ملی مصوب در سازمان برنامه و بودجه

به گزارش ایسنا، در طی سال‌های 90 تا 92 تعداد 47 طرح کلان ملی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید که به دلیل کمبود اعتبارات پیشرفت زیادی در اجرای این طرح‌ها صورت نگرفته بود.

به منظور تعیین تکلیف این طرح‌ها در شورای عتف این طرح‌ها دسته‌بندی شدند که 22 طرح با تایید سازمان برنامه و بودجه و اعلام آمادگی دستگاه‌ها برای اجرا تایید نهایی شدند. اسامی طرح‌های کلان ملی که در اولویت «الف» قرار گرفتند به شرح ذیل است:

ردیفعنوان طرحدستگاه سفارش دهندهمجری محوری
1طراحی و ساخت سیکلوترون کوچک
2توسعه فناوری و ساخت توربین‌های مگاواتی ملی توربین بادیوزراتخانه‌های دفاع و نیرودانشگاه فردوسی مشهد
3طراحی و ساخت توربین گازی 200 کیلوواتی با سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP) برای تولید پراکنده و ذخیره‌سازی آنوزارت نیرودانشگاه کاشان
4طرح ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گازوزارت نفتدانشگاه تهران
5کسب دانش فنی، بومی‌سازی و تولید صنعتی خانواده باتری‌های لیتیومیوزارت دفاعدانشگاه امیرکبیر
6پیاده‌سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پر سرعتوزارت راه و شهرسازیدانشگاه علم و صنعت
7طرح معماری و راه‌اندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانه‌های زیر ساختی فضای سایبریمحرمانه 
8طرح جامع ایجاد و توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای تجهیز و بروز رسانی شبکه رادارهای پدافند هوایی کشورمحرمانه 
9بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های زیر سطحیمحرمانه 
10طرح جامع دفاع در برابر عوامل زیستی (بیوتروریسم)محرمانه 
11طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای تدافعیمحرمانه 
12طرح جامع تولید واکسن‌های انسانیوزارت بهداشتانستیتو پاستور
13مدیریت، سیاست‌گذاری و ارزیابی خطر آلاینده‌های مواد غذایی و محیط زیستوزارت بهداشتدانشگاه بقیة‌الله
14تدوین دانش فنی و احداث پایلوت 50 تنی تولید سلول‌های خورشیدی از سیلیسوزارت صنعت، معدن و تجارتپژوهشگاه مواد و انرژی
15طرح توسعه علم و فناوری رمز کشوروزارت ارتباطاتدانشگاه صنعتی شریف
16توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره سازمان صنایع هواییدانشگاه امیرکبیر
17توسعه الگوی راهبردی حکومتی از طریق تدوین تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان ولایت فقیه و قانون اساسیوزارت دفاعدانشگاه عالی دفاع ملی
18طرح رصدخانه ملی  
19مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاهی، دامی و آبزیانوزارت جهاد کشاورزیدانشگاه تربیت مدرس
20دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزیوزارت نیرودانشگاه تهران
21بررسی اثرات اقلیم و مدیریت تغییر اقلیم و مدیریت خشکی و خشکسالیوزارت نیرودانشگاه شهید بهشتی
22طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعیدانشگاه علم و صنعت

اسامی 26 طرح که یا رد شده‌اند و یا در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی هستند به این شرح است:

ردیفعنوان طرحدستگاه سفارش دهندمجری طرح
1تولید دانش فنی فرآیند تبدیل هیدروژنی نفت و باقیمانده‌های سنگینوزارت نفتپژوهشگاه شیمی
2مدیریت یکپارچه تولید از میدان گازی نفت پارس جنوبیوزارت نفتدانشگاه امیرکبیر
3شبکه هوشمند برق ایران و پیاده‌سازی طرح نمونه وزارت نفتوزارت نیرودانشگاه شهید عباسپور
4بومی‌سازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربین گازی 25 مگاواتی با قابلیت افزایش تا 30 مگاواتوزارت نفتدانشگاه شریف
5ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راکتور هسته‌ای ملی با قدرت کم
6مطالعات، بررسی و تدوین معیارهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری اسلامی-ایرانی فاقد دستگاهدانشگاه تربیت مدرس
7طراحی پلتفرم جدید ملی برای خودروی سواری کلاس Bوزارت صنعت، معدن و تجارتدانشگاه علم و صنعت
8اکتساب فناوری طراحی، ساخت و تست موتور حامل فضایی با پیشرانه سردمحرمانه 
9طراحی جامع سیاست خارجی برای دستیابی به اهداف دفاعی امنیتی سند چشم‌اندازمحرمانه 
10مطالعه و طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون شهری و برون‌شهریفاقد دستگاه دانشگاه علم و صنعت
11طراحی و تولید سامانه نرم‌افزارهای پایه امنیتی 
12طراحی ملی امنیت اجتماعی، مبانی، الگوها و راهبردها در جمهوی اسلامی ایران
13واکسن‌های دام و طیور و آبزیانفاقد دستگاهموسسه سرم‌سازی رازی
14طراحی و ساخت سفینه حامل موجود زندهفاقد دستگاهدانشگاه امیرکبیر
15طراحی و اجرای طرح ملی میکروآلگ و تولید بیودیزل و مواد دیگروزارت صنعت، معدن و تجارتسازمان پژوهش‌های علمی
16تولید بیولوژیکی هیدروژن و سایر فرآورده‌های با ارزش افزوده از ریزجلبک فاقد دستگاهجهاددانشگاهی مازندران
17طراحی و ساخت لامپ زیستی با استفاده از جلبکفاقد دستگاهجهاد دانشگاهی مازندران
18شبکه ملی اطلاعاتفاقد دستگاهدانشگاه امیرکبیر
19فلسفه سیاسی اسلامیفاقد دستگاهموسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
20نقد و بررسی جریان‌های تفسیریفاقد دستگاهپژوهشگاه حوزه و دانشگاه
21فرهنگ جامع زبان فارسیمعاونت علمیدانشگاه تهران
22طراحی و ساخت لیزر الکترون آزادفاقد دستگاهدانشگاه شهید بهشتی
23طراحی و ساخت زنجیره تقویت‌گر لیزر با پالس فوق کوتاه و انرژی بالافاقد دستگاهدانشگاه شهید بهشتی
24مدیریت جامع حوزه آبخیز کشوروزارت جهاد کشاورزیدانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
25دانش فنی استفاده از آب‌های شور برای استفاده در کشاورزی، شرب و صنعتوزارت جهاد کشاورزیدانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری
26اصلاح خط مشی‌ها و سازوکارهای اصلاح کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی  فاقد دستگاهدانشگاه تهران

تاکنون 12 طرح کلان ملی فاقد دستگاه سفارش‌دهنده هستند.  

به گفته معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف، ضمن آنکه ارزیابی 12 طرح کلان ملی در سازمان برنامه و بودجه در دست بررسی قرار دارند که از این تعداد 5 طرح بررسی شده و از این میزان 2 طرح رد و 3 طرح به صورت مشروط پذیرش شدند.  

از سوی دیگر 13 طرح نیز مختومه اعلام شد که با احتساب رد شدن 2 طرح از 12 طرح مورد بررسی شده در سازمان برنامه و بودجه، تعداد طرح‌های مختومه به 15 طرح بالغ خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا