موفقیت در «آیلتس» با نوشتن در ویکی‌پدیا!

آزمون آیلتس، یکی از معتبرترین آزمون های بین المللی برای سنجش مهارت های افراد در زبان انگلیسی است. در این آزمون چهار مهارت نوشتاری، شنیداری، خواندن و درک مطلب و همچنین مکالمه مورد ارزیابی قرار می گیرند.

بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا حتی در صورت داشتن مهارت نسبی در این موارد، در زمینة نگارش آکادمیک و علمی مشکلات زیادی دارند.

برخی محققین معتقدند استفاده از قابلیت «نگارش مشارکتی» در سایت دایره المعارفی «ویکی پدیا» شاید بتواند راه‌حل خوبی برای رفع این مشکل باشد. لذا برای بررسی این موضوع، پژوهشگرانی از دانشگاه پیام نور تهران مطالعه ای را انجام داده اند که نتایج آن اخیرا منتشر گردیده است.

آزمون آیلتس، یکی از معتبرترین آزمون های بین المللی برای سنجش مهارت های افراد در زبان انگلیسی است. در این آزمون چهار مهارت نوشتاری، شنیداری، خواندن و درک مطلب و همچنین مکالمه مورد ارزیابی قرار می گیرند.

در این پژوهش، میزان اثربخشی «راهبرد تک نویسنده همراه با ویرایش توسط همکلاسی« و «راهبرد چند نویسنده با هم» در سایت فوق مورد بررسی و مقایسه علمی قرار گرفته است.

شرکت کنندگان در این مطالعه، 20 زبان آموز مرد با سطح تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که در دورة آماده‌سازی آیلتس آکادمیک ثبت‌نام کرده بودند.

در این مطالعه از روش سری های زمانی برابر استفاده شد که شامل شش مرحله مداخله بود. در طول دورة مداخله، در تکالیف نگارشی که برای آن ها از راهبرد ویرایش توسط هم کلاسی استفاده می شد، هر شرکت کننده مقالة آکادمیک خود را می نوشت و هم زمان به ویرایش مقالات هم کلاسی های خود می پرداخت. امّا در تکالیفی که از راهبرد نوشتن با هم استفاده می شد، از همة شرکت کنندگان خواسته می شد تا  با کمک یکدیگر، یک مقاله منسجم بنویسند.

نتایج بررسی های انجام شده در این پژوهش نشان می دهد که استفاده از راهبرد جمعی در نگارش موجب ایجاد عملکرد بهتری در نوشتار می شود و تاثیرگذاری بالایی در ایجاد متون استاندارد برای قبولی در آزمون آیلتس خواهد داشت.

بنا به گفته محققین فوق، این مطالعه، یکی از اولین پژوهش ها در زمینة شناسایی مؤثرترین راهبردهای نگارش مشارکتی در شبکه های اجتماعی بوده که به نتایج موثری نیز منتهی گردیده است.

یافته های این پژوهش جالب که در نشریه علمی پژوهشی «فناوری آموزش» وابسته به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر گردیده، می تواند گامی بسیار مهم در موفقیت شرکت کنندگان در آزمون های بین المللی زبان خارجی نظیر آیلتس باشد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: جعفری گهر، م. و کرمی، م. 1395. سنجش میزان اثربخشی دو راهبرد مشارکتی ویکی در ارتقای کیفیت نگارش آکادمیک آزمون آیلتس. فناوری آموزش، 11(2): 133-119.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا